Ki választja ki a meglátogatandó órákat?
Ki dönt arról, hogy a tanfelügyelők a pedagógus
melyik óráját látogatják meg?
Gondoljuk át azt a fontos tényezőt, hogy ki jogosult meghatározni azt, hogy a tanfelügyelet által ellenőrzött pedagógusok melyik óráját, melyik tantárgyból és melyik osztályban látogatják meg a tanfelügyelők. Az elmúlt napokban vitáztam egy tiszteletre méltó auditor tanfelügyelő kollégával, aki határozottan azt állította, hogy a meglátogatandó órák körét, tantárgyát, osztályát a tanfelügyelőknek célszerű meghatározniuk. A kolléga érvként előadta, hogy a tanfelügyeletnek az órarend szem előtt tartásával kell meghatároznia a meglátogatott órák körét, az óracsere elvi lehetőségével pedig nem szabad visszaélni. Úgy vélte, hogy a legkevésbé kívánatos, hogy a szóban forgó órákat a pedagógusok válasszák ki, mert ekkor jelentős veszélye van a „kirakatórák” megjelenésének, és néhány „bejáratott” óra puszta szemlélőivé válhatunk.
Az említett szakértővel szögesen ellentétes véleményt képviselve az alábbiakat állítom:
- a meglátogatott tantárgy, tanórák és osztályok kiválasztása az érdekeltek kölcsönös megállapodása alapján történik,
- nincs olyan rendelkezés, hogy a meglátogatott órákat az órarend alapján kellene kiválasztani,
- okvetlenül a pedagógusra kell bízni azt, hogy meghatározza, ő melyik tantárgyból, melyik osztályban mutassa be a saját kompetenciát,
- ha a tanfelügyelők ragaszkodnának ahhoz, hogy ők döntsenek ebben a kérdésben, nem írnám alá a látogatásról szóló forgatókönyvet,
- az eddigi tapasztalatok alapján úgy vélem, hogy a pedagógusok nem tartanak kirakatórákat, ezek bemutatására azonban akkor is meglenne a lehetőségük, ha a tanfelügyelők választanák ki a meglátogatott órákat,
- elképzelésem sincs arról, hogy mi, tanfelügyelők hogyan választhatnánk ki nagyobb biztonsággal a meglátogatásra szánt optimális órákat, mint maguk a pedagógusok,
- nem tartom meghatározónak azt, hogy melyik órákat mutatja be a pedagógus, ugyanis bármely órán csak a saját erősségeit és esetleges fejlesztendő területeit fogja bemutatni, sohasem másét.
Határozottan kiállok tehát amellett, hogy a meglátogatandó órák körét a résztvevők közös megállapodásával kell kialakítani, és az órák kiválasztását az ebben legtöbb ismerettel rendelkező résztvevőre, a pedagógusra célszerű bízni. Ha a tanfelügyelők adott esetben végsőkig ragaszkodnának ahhoz, hogy a kiválasztás előjoga őket illeti meg, akár a forgatókönyv aláírásának megtagadásával is ragaszkodnék a pedagógiai elveimhez.
A mappában található képek előnézete A feleségem virágai-2015