Tanfelügyelet
A "Tanfelügyelet" c. menüt 2015. január 4-i dátummal indítom meg annak érdekében, hogy a 2015-ben beinduló tanfelügyeleti rendszerrel kapcsolatos intézményi teendőkhöz nyújthassak segítséget. A menüben első bejegyzésként a 2015-ben tanfelügyeleti ellenőrzésre kerülő pedagógusok körének meghatározásáról szóló cikk szerepel, majd ezt követni fogják a tanfelügyelői látogatásra való intézményi felkészülés teendőiről, az igazgató soron következő tanfelügyeleti előkészítő feladatairól szóló bejegyzések. A későbbiekben ismertetem a pedagógusok és intézményvezetők tanfelügyeleti ellenőrzésének módját, az erre való felkészülés során szükséges teendők körét. Remélem, a bejegyzés hasonlóan népszerű lesz, mint az elődjeként működő "Portfólió-készítés" c. menü. Sok sikert kívánok a tanfelügyeleti felkészüléshez!
Cikkek
A komplex tanfelügyeleti ellenőrzés
2021 novemberében a 20/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet módosításával a jogalkotó megteremtette az intézmények komplex ellenőrzésének intézményét. A komplex ellenőrzés a tanfelügyeleti ellenőrzés sajátos formája, amelyben egyetlen ellenőrzésben kerül sor az intézmény, az intézményvezető és az intézmény legalább három pedagógusának tanfelügyeleti ellenőrzésére. Cikkünkben pontosan megtalálja, hogy milyen esetekben kerülhet sor a komplex ellenőrzés elrendelésére, és milyen szabályok alapján történhet az intézmények komplex tanfelügyeleti ellenőrzése.
Hogyan kélszüljünk föl hatékonyan az intézményi tanfelügyeletre?
2019-ben jelent meg a RaabeKlett Kiadónál az intézményi tanfelügyeletről készült cikk, amelyet Bózsvári József kollégámmal közösen írtunk. Azóta megtapasztaltam a másik oldalt is: áprilisban sikeresen lezárult az általam vezetett gimnázium tanfelügyeleti ellenőrzése is. Új cikkemben összegzem az intézményi tanfelügyeletre történő felkészülés feladatait, tanácsokat adok a tanfelügyelet lebonyolításához. A cikk teljes terjedelmében a RaabeKlett Kiadó Ellenőrzés a közoktatásban c. kötetében jelenik meg 2020 januárjában. A Kiadó az első öt oldal és a tartalomjegyzék honlapomon történő közléséhez járult hozzá, a nyomtatott megjelenést követően lehetséges a teljes cikk nyilvánosságra hozása. https://raabe.hu/termek/ellenorzes-a-kozoktatasban/
Tanfelügyeleti helyzetkép - 2019
2019-ben az intézményvezetői és az intézményi tanfelügyeletek dominálnak, de három év szünet után ismét megindult a pedagógusok tanfelügyeleti ellenőrzése. Cikkünkben áttekintjük a tanfelügyeleti rendszer helyzetét, az elmúlt néhány évben bevezetett változásokat, és tanácsokat adunk a tanfelügyeletekre történő felkészüléshez.
Mesterpedagógusok órakedvezménye
Egy mesterprogramot készítő pedagógus kérdezte tőlem, hogy a munkáltatóval kötendő megállapodásában hány óra órakedvezménynek kell szerepelnie. Ezt a kérdést a megállapodásban nem kell és nem is érdemes szabályozni. A mesterpedagógusoknak azonban csak egy része jogosult a munkaidő-kedvezményre. Ismerjük meg a pontos részleteket!
Kérdőívek szerepe az intézményi tanfelügyeletben
Az intézményi tanfelügyeleti ellenőrzés folyamán a tanfelügyelőknek vizsgálniuk kell az intézményi önértékelés során keletkezett kérdőíves felmérések eredményeit. Hogyan kell beemelni az intézményi önértékelés kérdőíves tapasztalatait az intézményi tanfelügyeleti ellenőrzésbe?
Az intézményi önértékelés kérdőíveinek beemelése a vezetői tanfelügyeletbe
A vezetői tanfelügyeleti ellenőrzés folyamatában - intézményvezetők, tagintézmény-vezetők és intézményegység-vezetők esetében egyaránt - be kell emelni az intézményi önértékelés során keletkezett kérdőívek eredményeit. Gyakori tévedés, hogy a vezetők intézményi önértékelése során el lehet tekinteni a szülői kör kérdőíves felmérésétől, középiskolákban a tanulói kör véleményének beszerzésétől.
Felkészülés a tanfelügyeleti ellenőrzésekre
Immár harmadik évébe lépett a pedagógusok, intézményvezetők és intézmények tanfelügyeleti ellenőrzési rendszere. Az elmúlt időszak tanfelügyelői és intézményvezetői tapasztalatai alapján tekintsük át azt, hogy milyen szempontok figyelembe vételével kell felkészülnünk a tanfelügyeleti ellenőrzésekre! Az írás a RaabeKlett Kiadó 2017/18-as tanévkezdő kiadványának részeként nyomtatásban is megjelenik.
Fejlesztési terv feltöltése a tanfelügyelet lezárásaként
A napokban értesítést kaptunk az Oktatási Központoktól, hogy pár napon belül töltsük föl a tanfelügyeleti ellenőrzésen átesett pedagógusok számára készített fejlesztési tervet az OH informatikai rendszerébe. Ennek kapcsán áttekintettem a fejlesztési tervvel kapcsolatos (nem létező) előírásokat, és közzéteszem az általam hónapokkal korábban fejlesztési tervként készített rövid mintát. Azt gondolom, hogy ennyi mindenkinek elég!
A 2016-os tanfelügyeleti ellenőrzések szervezése
A 2016-ra eredetileg kitűzött tanfelügyeleti látogatások többségét ugyan törölte a Hivatal, de 2016 áprilisának elején új szabályok szerint folytatódik a pedagógusok tanfelügyeleti ellenőrzése. Az eljárás úgy az intézmények mint a tanfelügyelők számára lényegesen egyszerűbbé vált. A módosult szabályok szerinti felkészülésről és a tanfelügyeleti ellenőrzések lebonyolításáról szól cikkünk.
Vezetői tanfelügyelet
2016 áprilisában kerül sor (?) az első intézményvezetői tanfelügyeleti ellenőrzésekre. Tekintsük át, hogy a tanfelügyelet milyen módszerekkel ellenőrzi az intézményvezetőket, tagintézmény-vezetőket és az intézményegység-vezetőket. Tegyünk világos különbséget az intézményvezetők vezetőként, illetve pedagógusként történő tanfelügyeleti ellenőrzése között!