Tanfelügyelet
A "Tanfelügyelet" c. menüt 2015. január 4-i dátummal indítom meg annak érdekében, hogy a 2015-ben beinduló tanfelügyeleti rendszerrel kapcsolatos intézményi teendőkhöz nyújthassak segítséget. A menüben első bejegyzésként a 2015-ben tanfelügyeleti ellenőrzésre kerülő pedagógusok körének meghatározásáról szóló cikk szerepel, majd ezt követni fogják a tanfelügyelői látogatásra való intézményi felkészülés teendőiről, az igazgató soron következő tanfelügyeleti előkészítő feladatairól szóló bejegyzések. A későbbiekben ismertetem a pedagógusok és intézményvezetők tanfelügyeleti ellenőrzésének módját, az erre való felkészülés során szükséges teendők körét. Remélem, a bejegyzés hasonlóan népszerű lesz, mint az elődjeként működő "Portfólió-készítés" c. menü. Sok sikert kívánok a tanfelügyeleti felkészüléshez!
Cikkek
A tanfelügyeleti ellenőrzés szabályai
2015. július 30-ig az Oktatási Hivatal elkészíti a 2016. évi ellenőrzési tervet, majd július 31-ig értesíti az ellenőrzési tervbe fölvett pedagógusokat, intézményvezetőket és intézményeket. Azaz 2016-ban megindul a tanfelügyeleti rendszer. Cikkünkben áttekintjük a pedagógusok és intézményvezetők ezzel kapcsolatos legfontosabb feladatait, a feladatok időrendi ütemezését. Cikkünk a 20/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet 2015. április 22-én hatályba lépett jelentős változásai alapján készült.
Kik jelentkezhetnek 2015-ben mesterpedagógusi minősítésre?
2015. április 17-én hatályba lépett a 326/2013. (VIII.30.) Kormányrendelet módosítása, amely - látszólag - lehetővé tette minden olyan szakvizsgázott pedagógus számára a mesterpedagógus fokozat elérését célzó minősítési eljárásba jelentkezést, akinek legalább 14 év szakmai gyakorlata van. Én is nagyon megörültem a lehetőségnek! Április 22-én azonban megérkezett az Oktatási Hivatal állásfoglalása, amely szerint az új rendelkezést együtt kell értelmeznünk a miniszternek a 2016. évi minősítésekre vonatkozó különös feltételeivel. És sajnos igaza van!
A 326-os Kormányrendelet 2015. április 17-i módosulása
2015. április 17-én (a mai napon) hatályba lép a 326/2013. (VIII.31.) Kormányrendelet várva várt módosítása, amely lényeges változásokat léptet életbe a pedagógusok minősítési eljárásában és a gyakornokok minősítő vizsgáján. Lényeges változásokat hoz a módosult jogszabály a gyakornokok gyakornoki idejének számításában, de fontos előírást tartalmaz a minősítő bizottságok munkájára vonatkozóan is.
A minősítő bizottság elnökének feladatai
2015. április 8-án indult a pedagógusok minősítési rendszere: ekkor kezdődtek meg az első minősítési látogatások az iskolákban, óvodákban. A minősítendő pedagógusok izgatottan készülődnek a megmérettetésre, de a minősítő bizottságok tagjaiban is van egy kis bizonytalanság. Cikkünkben azt járjuk körül, hogy milyen feladatokat kell elvégeznie a minősítő bizottsági elnököknek a látogatás megkezdése előtt.
Tematikus terv a minősítésben
Kell-e a pedagógusok minősítési eljárása során a szakértők óralátogatásakor vagy foglalkozáslátogatásakor a meglátogatott órákhoz csatlakozó tematikus tervet benyújtani? Vagy elegendő az óravázlatok elkészítése? Áttekintjük a jogszabályok és a minősítési Útmutató előírásait!
Az intézményi önértékelés elkészítése
Egyre több kollégámnak okoz problémát az intézményi önértékelés hamarosan sorra kerülő elkészítése. Jogosan vetik föl, hogy az intézményi önértékelés elkészítésével kapcsolatban kevés konkrétumot tartalmaznak a hatályos jogszabályok és a tanfelügyeleti kézikönyvek is szűkszavúak. Cikkünkben összegyűjtjük az intézményi önértékeléssel kapcsolatos előírásokat és elvárásokat, és tanácsot adunk. Ne feledjék, még ebben az évben mindannyiunknak el kell készítenie az intézményi önértékelés dokumentumát! Ugyanakkor tudnunk kell, hogy a 326-os kormányrendelet március 15-én hatályba lépő módosítása szerint a 2015. évi minősítésekhez nincs szükség az intézményi önértékelésre. Módosítás: március 4-én!
Előadás a tanfelügyeletről és a minősítésről
Megkezdődött a tavaszi előadások időszaka! Felkérést kaptam a Menedzser Praxis Kft-től, hogy március 3-án tartsak előadást a tanfelügyeleti rendszer indulásával kapcsolatos iskolai, óvodai feladatokról, valamint ennek a pedagógusok minősítési rendszerével való összefüggéseiről. Az előadásra Budapesten a Lurdy Házban került sor. Nagyszerű közönség volt: köszönöm nekik!
Mennyi hát a 32?
Akkor hát hány óra a tanfelügyelők heti kötött munkaideje? Ragaszkodom az előzőekben levezetett álláspontomhoz! A tanfelügyeleti munkát a heti "szabadnapunkon", de a heti 40 órás rendes munkaidőnk és a heti rendes 32 órás kötött munkaidőnk terhére kell végezni. Minden egyéb csak félreértés lehet, ide értve az OH mai levelét is! Nyugodjanak meg, majd jön egy hónap múlva a 326-os soron következő csinosítása! Már meg is kaptam az illetékes válaszát!
A nevelőtestület tájékoztatása a tanfelügyeletről
2015 tavaszán indul a tanfelügyeleti rendszer. Márciusban az ország több száz iskolájában és óvodájában megjelennek a tanfelügyelők, akik a pedagógusok tanfelügyeleti ellenőrzésével kezdik meg munkájukat. Januárban és februárban az előrelátó intézményvezetőknek vagy jól képzett tanfelügyelőiknek tájékoztatniuk kell a tantestületeket a tanfelügyeleti ellenőrzés lényegéről, céljáról, munkamódszereiről, a pedagógusok, az intézményvezetők és az intézmények értékelésének módjáról. Ehhez nyújtunk - bízunk benne, nem elhanyagolható - segítséget!
A tanfelügyelők munkaidő-kedvezménye
2015. január 1-jén közel 2.000 pedagógus került a Mesterpedagógus fokozatba, akik 2015 tavaszától részt vesznek majd a tanfelügyeleti ellenőrzésben és a pedagógusok minősítési rendszerében. A kormányrendelet előírja számukra a heti egy nap munkaidő-kedvezmény biztosítását. De vajon mit jelent ez a gyakorlatban? Körüljárjuk a témát!