Tanfelügyelet
A "Tanfelügyelet" c. menüt 2015. január 4-i dátummal indítom meg annak érdekében, hogy a 2015-ben beinduló tanfelügyeleti rendszerrel kapcsolatos intézményi teendőkhöz nyújthassak segítséget. A menüben első bejegyzésként a 2015-ben tanfelügyeleti ellenőrzésre kerülő pedagógusok körének meghatározásáról szóló cikk szerepel, majd ezt követni fogják a tanfelügyelői látogatásra való intézményi felkészülés teendőiről, az igazgató soron következő tanfelügyeleti előkészítő feladatairól szóló bejegyzések. A későbbiekben ismertetem a pedagógusok és intézményvezetők tanfelügyeleti ellenőrzésének módját, az erre való felkészülés során szükséges teendők körét. Remélem, a bejegyzés hasonlóan népszerű lesz, mint az elődjeként működő "Portfólió-készítés" c. menü. Sok sikert kívánok a tanfelügyeleti felkészüléshez!
Cikkek
Jelentős változások
2016. február 1-jén 16.30-kor az Oktatási Hivatal elektronikus üzenetet küldött az intézményvezetőknek a tanfelügyeletet és az önértékelési rendszer érintő azonnali változásokról. A könnyítések törvényszerűen szükségesek voltak. A minősítési rendszert egyelőre nem érintik a változások, az már változott (majdnem) eleget. A cikk végén az OH levelének másolatát is közreadjuk!
A tanfelügyeleti ellenőrzés praktikus előkészítése
Úgy tűnik, az egységes fellépésnek köszönhetően vannak reményeink a tanfelügyeleti rendszer karcsúsítására! Amíg azonban ez hatályba lép, addig a régi, a jogszabályban meghatározott és a tanfelügyeleti kézikönyvekben részletezett eljárásrendet kell követnünk. De mit tehetünk azért intézményvezetőként, pedagógusként, tanfelügyelőként, hogy a tanfelügyeleti ellenőrzésnél minden frappánsan és rendben menjen?
Ki választja ki a meglátogatandó órákat?
A szabályzatok nem rögzítik teljesen világosan azt, hogy a tanfelügyeleti látogatás során ki választhatja ki azt a tantárgyat, azokat az órákat és azokat az osztályokat vagy csoportokat, ahol a tanfelügyelők órákat látogatnak. A tanfelügyeleti kézikönyvből mégis kiolvasható a válasz, amelyet saját megjegyzéseimmel igyekszem támogatni.
Milyen változásokra számíthatunk
Az elmúlt néhány hónapban meglehetős bizonytalanságban dolgoztunk az önértékelési-minősítési-tanfelügyeleti hármas rendszer szorításában. Azt láttuk, hogy az ellenőrzési rendszerek bizonytalanok, a módszerek kiforratlanok, a rendelkezésünkre álló idő, energia, erőforrás pedig kevés! Hogyan lesz ezután?
Az intézményi önértékelés eredményeinek beemelése a tanfelügyeleti ellenőrzésbe
A 2016. évi tanfelügyeleti ellenőrzések során az intézményi önértékelés mely elemeit, eredményeit kell beemelni a tanfelügyeleti eljárásba. Hogyan érdemes tervezni a kérdőíves felméréseket, milyen eredményekre számíthatunk? Gondoljuk át még egyszer - az egyelőre igen nehézkesen működő - kérdőíves felmérési módszer gyakorlatát!
Az első tanfelügyeleti nap tapasztalatai
Az iskolámban ma 17.15-kor befejeződött az első tanfelügyeleti ellenőrzés, amelynek során két kollégánk tanfelügyeleti látogatására és értékelésére került sor. Nagyon készültünk, mindent alaposan (?) előkészítettünk, de a 16.30-ra kitűzött zárást 45 perccel túlléptük! Viszont majdnem mindent lezártunk! Köszönet Rozmán Éva és Grallert László tanfelügyelő kollégának! Jó volt velük dolgozni!
Tanfelügyeleti látogatás racionálisan
Néhány nap múlva indulnak az első tanfelügyeleti ellenőrzések. Mi, tanfelügyelők és igazgatók izgatottan készülődünk az alapos előkészítést igénylő látogatásokra. Cikkünkben sorra vesszük a tanfelügyeleti ellenőrzés célszerű és időben is hatékony lebonyolításához szükséges javaslatokat! Ha jól felkészül - akár tanfelügyelőként akár igazgatóként - mindannyian jobban járunk!
Tanfelügyelet forgatókönyve
2015 decemberében lesznek az első tanfelügyeleti ellenőrzések az iskolákban és óvodákban. Hogyan kell felkészülnie az intézmény vezetésének és a tanfelügyelőknek a helyi látogatásra? Hogyan kell elkészíteni a tanfelügyeleti látogatás forgatókönyvét? A december 2-i módosításokat pirossal emeltem ki.
Változás a pedagógusminősítés rendjében
A pedagógusok minősítési eljárásában 2016. január 1-jétől kellett volna bevezetni azt az előírást, amely szerint a minősítés eredményébe 30%-os súllyal bele kell számítani a tanfelügyeleti ellenőrzés eredményét és az ahhoz alapként szolgáló intézményi önértékelés eredményét. A 326-os kormányrendelet 2015. szeptember 9-én hatályba lépett módosítása azonban másként rendelkezett.
Az intézményi önértékelés és a 2015. évi tanfelügyeleti ellenőrzés
Csak a napokban lett világossá számomra, hogy milyen átmeneti szabályok alapján kell beemelni az intézményi önértékelés eredményeit a 2015-ben tanfelügyeleti ellenőrzésre kerülő pedagógusok értékelésébe. Remélem, ön már tisztában van vele!