Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Intézményvezető kollégáknak

latas.jpgTisztelt Igazgató, Óvodavezető, Intézményvezető Kollégáim!

Szakértői lapom meghatározó részeként tekintek erre a menüpontra, és számos olyan vezetői, vezetési kérdéssel foglalkozom, amelyek az eltelt évek során problémát jelentettek a napi igazgatói munkámban, vagy mostanában vezető kollégáim vetették föl telefonon, e-mailben vagy éppen személyesen. Ugyanakkor szakértői lapom "Tanügyigazgatási problémák" menüjében is számos olyan problémával igyekszem foglalkozni, amely a napi igazgatói rutin során fölvetődik. A két mappa tartalmát nehéz különválasztani, ezért vita tárgyát képezhetné, hogy melyik bejegyzés hová került! Remélem, hasznosan forgatják majd a lapokat!

 

Cikkek

Távozás a katedráról

kapu.jpgA vírusfertőzés rohamos iskolai, óvodai terjedésével egyre több pedagógus kolléga kerül olyan helyzetbe, hogy minél előbb (ha lehetséges azonnal) szeretné megszüntetni közalkalmazotti jogviszonyát, munkaviszonyát. Cikkünkben a foglalkoztatási jogviszony gyors megszüntetésének lehetőségeit vesszük sorba az előnyök és a hátrányok megnevezésével. A cikk a közalkalmazotti jogviszonyban és a ne közalkalmazottként dolgozó pedagógusok és más köznevelésben dolgozók számára is tartalmaz hasznos tanácsokat.

 
2020.11.12 | | Menüpont: Intézményvezető kollégáknak | Fényképek: Kirándulás_a_Bükkben_2016

Besorolási problémák 2020-ban

felhok-1.jpgSohasem lehet elég a pedagógus és a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő munkakörökben foglalkoztatott kollégáink besorolási problémáinak és azok megoldásának bemutatásából. A legfrissebb esetek között sok gyakornoki kinevezést és besorolást érintő problémákat is tárgyalunk.

 
2020.10.28 | | Menüpont: Intézményvezető kollégáknak | Fényképek: Balatoni bringakör-2020

Digitális munkamódszerek a pandémia után

covid-19.jpgA Raabe Klett Kiadó Intézményvezetés c. cserelapos kötetében megjelent a "Digitális munkamódszerek a pandémia után" c. cikkem, amelyben igyekszem értékelni a távoktatás tapasztalatait, és felhívom a figyelmet a digitális oktatás lezárását követően szükséges pedagógiai, vezetői teendőkre. A cikkben felhívom a figyelmet a távoktatás során bevezetett módszerek megtartására és továbbfejlesztésére, az iskolánként lehetőleg egységes kommunikációs felület alkalmazására, valamint a pedagógusok közötti digitális kommunikáció fejlesztésére. Mi, pedagógusok sohasem álltunk olyan közel a felhőinformatika mindennapi kommunikációnkban történő alkalmazásához, mint most!

 
2020.10.15 | | Menüpont: Intézményvezető kollégáknak | Fényképek: Színezd újra

Pedagógusok felmentési eljárása

paragrafus_2.jpgA pedagógusok és más közalkalmazottak felmentési eljárása az egyik legbonyolultabb munkáltatói teendő. Az érintett pedagógusok részéről pedig teljes bizonytalanság övezi a felmentési eljárást, mert a kollégák egyáltalán nincsenek tisztában a felmentési eljárás menetével, a szabadság kiadásának szabályaival, a munkavégzés alól történő mentesítési eljárás tudnivalóival. Ezeket tekintjük át ebben a cikkben.

 
2020.08.27 | | Menüpont: Intézményvezető kollégáknak | Fényképek: Feleségem virágai

A pedagógusok szabadságának kiadása

nyaralas.jpgFolyamatos problémát jelent az intézményekben a pedagógusok szabadságának tervezésével és kiadásával kapcsolatos szabályok nem megfelelően pontos ismerete. Cikkünkben ismertetjük a pedagógusok szabadságának tervezésével kapcsolatos tudnivalókat, a Munka törvénykönyve által minden munkavállaló számára biztosított hétnapos szabadság kiadásának és igénylésének szabályait. Figyelmet fordítunk a szünetekben elrendelt szabadságnapok munkavégzésének lehetséges körülményeire is.

 
2020.08.23 | | Menüpont: Intézményvezető kollégáknak | Fényképek: Digitális osztálykirándulás

Munkaidő, foglalkoztatás, szabadság a veszélyhelyzetben

bejarni-tilos--2-.jpgHogyan változtak meg a pedagógusok és más köznevelésben foglalkoztatott munkavállalók foglalkoztatására, munkaidejére, szabadságának kiadására vonatkozó szabályok. A rendkívüli helyzetben hozott kormányzati intézkedések felhasználásával tájékozódhat az aktuális munkajogi helyzetről. Olvassa el figyelmesen és tájékozódjon!

 
2020.05.04 | | Menüpont: Intézményvezető kollégáknak | Fényképek: A kertünk

Intézményvezetők pályázatatási és megbízási eljárása

lepes-1.jpg2020. január 1-jétől több ponton megváltoztak az intézményvezetők pályáztatási és megbízási szabályai. Az intézményvezetői megbízás feltételei a Köznevelési törvényből átkerültek a pedagógus életpályáról szóló kormányrendeletbe. 2020-tól a pályáztatóknak az intézményvezetők megbízását megelőzően már nem kell kikérniük a nevelőtestületek és az alkalmazotti közösség véleményét. Lássuk pontosan, hogyan változtak az intézményvezetői megbízás és pályáztatás szabályai!

 
2020.04.06 | | Menüpont: Intézményvezető kollégáknak | Fényképek: Tavaszi_virágaink_2016

A digitális oktatás bevezetése igazgatói szemmel

covid-19.jpgA Kormány a koronavírus terjedésének lassítása érdekében 2020. március 13-án rendkívüli intézkedéseket hirdetett ki. Ezek részeként március 16-ától az iskolákban át kell térni a távoktatásra és a digitális kapcsolattartásra. A Menedzser Praxis Kiadónál április elején megjelenő cikkünkben a távoktatás megszervezésének és vezetésének lehetőségeit tárgyaljuk.

 
2020.03.29 | | Menüpont: Intézményvezető kollégáknak | Fényképek: Ballagás_2018

A módosított Nemzeti alaptanterv bevezetésével kapcsolatos szakmai teendők

vizsga-2.jpg2020. január 31-én megjelent a Nemzeti alaptanterv módosításáról szóló kormányrendelet. Nincs új Nat, de a régi jelentős mértékben megváltozott. Elveiben és módszereiben sokkal korszerűbb lett, a tanulók heti kötelező óraszáma nagymértékben csökkent, így sok tantárgy heti óraszáma is kisebb lett. Amennyire a Nat mellékletéből ez átlátható, nem csökkent azonban a tanulók által elsajátítandó tananyag mennyisége, ami komoly problémák forrása lehet. Cikkünkben áttekintjük a legfontosabb koncepcionális változásokat, de közöljük az egyes tantárgyak heti kötelező óraszámát is.

 
2020.02.17 | | Menüpont: Intézményvezető kollégáknak | Fényképek: Tavaszi_virágaink_2016

Pedagógusok nyugdíj melletti foglalkoztatása

nyugdijas.jpgA pedagógusok nyugdíj melletti foglalkoztatásának témájában 2019. október 17-én közzétettem egy cikket, amelyet eddig 12 ezren olvastak, egyszer ráadásul módosítottam is. Most ismét át kellett dolgoznom, mert a TB-törvény 83/B. § (1) bekezdését 2020. június 30-ával törölte az Országgyűlés . Kérem a munkáltatókat és az érintetteket, hogy különös figyelemmel olvassák a nyugdíjasok foglalkoztatási lehetőségeiről szóló cikket.

 
2020.02.16 | | Menüpont: Intézményvezető kollégáknak | Fényképek: Irodám-2018

A pedagógusok heti tanóráinak elosztásáról

unatkozom_1.jpgSokszor merül föl, hogy az órarend átalakításával lehet-e egy pedagógus számára "szabadnap"-ot biztosítani, a munkaidőben hogyan kell elszámolni ezeket a napokat. Lehet-e kérni szabadnapot, szükséges-e a kérést teljesíteni? A probléma kapcsán áttekintjük a munkaidő szervezésével és elosztásával, valamint elszámolásával kapcsolatos szabályokat.

 
2020.01.22 | | Menüpont: Intézményvezető kollégáknak | Fényképek: A jobbik részem

Túlmunka elrendelése, díjazása

osztalyfonok.jpgA növekvő pedagógushiány következtében egyre többször kell a pedagógusok számára a neveléssel-oktatással lekötött munkaidő maximuma feletti óra megtartását elrendelni. Ezekben az esetekben - leszámítva az eseti helyettesítéseket - rendkívüli munkavégzésről, túlmunkáról van szó, amelyért óradíjat kell fizetnie a munkáltatónak.

 
2019.11.27 | | Menüpont: Intézményvezető kollégáknak | Fényképek: Életképek

Ebédeltetési és ügyeleti feladatok elszámolása

elegedettseg.pngAz iskolában a tanulók ebédeltetésekor végzett pedagógusi munka, valamint a tanórák előtt és közben végzett ügyeletesi tevékenység beszámítható-e a neveléssel-oktatással lekötött munkaidőbe, vagy csak a kötött munkaidőnek a 26 és 32 óra közötti részébe? A témát alaposan körbejárjuk.

 
2019.10.04 | | Menüpont: Intézményvezető kollégáknak | Fényképek: A feleségem virágai-2017

A köznevelési törvény 2019. évi módosítása

paragrafus_1.jpgA köznevelési törvény 2019. évi módosítása nagyon sok ponton érinti az iskolák és óvodák működését. A módosított előírások kisebb része 2019. július 26-án lépett hatályba, de a legfontosabb módosítások 2019. szeptember 1-jétől érvényesek. Megszűnt a magántanulói jogviszony, lehetőség nyílt a pótlékok felső határának emelésére, változtak az óvodai nevelés alóli mentesítés lehetőségei, megnövekedett az óraadók heti maximális óraszáma, 2020-tól minden nappali tagozatos tanuló térítésmentesen kapja a tankönyveit. És még sok más: olvassa el! Módosítva a végrehajtáshoz szükséges kormányrendeletekkel augusztus 5-én.

 
2019.07.30 | | Menüpont: Intézményvezető kollégáknak | Fényképek: Feleségem és én

Kommunikáció a jövő iskolájában

felhoinformatika.jpgA hatékony vezetés legfontosabb kritériuma a céltudatos kommunikáció. A kommunikációs módszerek azonban rohamosan fejlődnek; azok a digitális módszerek, amelyeket 10-20 éve alkalmaztunk, lassacskán korszerűtlennek számítanak. Tekintsük át együtt, hogy az iskolában, óvodában milyen korszerű digitális kommunikációs módszereket alkalmazhatunk vezetőként és pedagógusként pedagógustársainkkal, tanítványainkkal!

 
2019.07.23 | | Menüpont: Intézményvezető kollégáknak | Fényképek: Digitális osztálykirándulás

A munkaidő beosztásának szabályai

flower.jpgMilyen szabályokat kell szem előtt tartanunk a köznevelési intézményekben a munkaidő beosztásakor? Hogyan működik a rugalmas foglalkoztatást biztosító munkaidőkeret? Be lehet-e osztani négy napra a heti munkaidőt? Lehet-e a pedagógusnak "szabadnap"-ja? Júniusban minden nap nyolc órát bent kell-e lenni az iskolában?

 
2019.06.16 | | Menüpont: Intézményvezető kollégáknak | Fényképek: A nagykörűi házunk

A felsőfokú felvétel kritériuma a nyelvvizsga

nyelvvizsga.jpg2020-ban csak azok az érettségizett diákok juthatnak be a felsőoktatási intézményekbe, akik legalább középfokú nyelvvizsgával rendelkeznek. Járjuk körül, hogyan érinti az új követelmény a diákokat, a középiskolákat, a felsőoktatási intézményeket és a tanulók esélyegyenlőségét! Ez a cikk nyomtatott formában a Raabe Kiadónál jelenik meg 2019 áprilisában.

 
2019.03.25 | | Menüpont: Intézményvezető kollégáknak | Fényképek: Ballagás_2018

Adatvédelmi nyilvántartás

gdpr-2018.pngAz előmúlt év végén sok munkát adott a közoktatási intézmények vezetői számára az uniós adatvédelmi rendeletnek (GDPR) való megfelelés. Honlapomon írtam már a GDPR-rel kapcsolatos iskolai/óvodai feladatokról. De talán még nem is végeztünk minden ezzel kapcsolatos feladattal. A GDPR 30. cikke minden intézmény számára kötelezővé teszi az adatvédelmi nyilvántartás vezetését, és tételesen fölsorolja, hogy abban milyen adatoknak kell szerepelniük. Ezek alapján elkészítettem saját iskolám adatvédelmi nyilvántartását. Hátha önnek is segít! A cikk végén Word formátumban is letöltheti a mintát!

 
2019.01.02 | | Menüpont: Intézményvezető kollégáknak | Fényképek: Portrék rólam

Tipikus besorolási problémák

levelek_kicsi.jpgAz elmúlt hetekben hozzám érkező segítségkérések többsége tipikus besorolási problémákat vet föl, amelyekről nemrégiben részletesen írtam. Most sorra veszem a leggyakoribb besorolási eseteket. Mi a teendő akkor, ha a pedagógus néhány évig nem pedagóguspályán dolgozik... Mire kell figyelni a nyelvvizsga hiányában abszolutóriummal foglalkoztatott gyakornokok esetében... Hogyan  kell besorolni a nyugdíj mellett dolgozó pedagógusokat, milyen lehetőségei vannak a nyugdíjas pedagógusoknak a nyugdíj melletti munkavégzésre. Hát, lássuk sorban...! Olvassanak figyelmesen!

 
2018.11.05 | | Menüpont: Intézményvezető kollégáknak | Fényképek: Kirándulás_a_Bükkben_2016

Az illetmény meghatározásának tipikus problémái

laptop.jpgÚgy látom, nem csökken a pedagógusok besorolási problémáival kapcsolatos kérdések száma. A kollégák többsége végképpen nincs tisztában azzal, hogy a pedagógus életpálya szerinti besoroláskor mely időtartamokat lehet figyelembe venni, és melyeket nem. A tipikus besorolási problémákról szól ez az írás.

 
2018.09.03 | | Menüpont: Intézményvezető kollégáknak | Fényképek: Raabe Akadémia-2018