Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Igazgató kollégáknak

latas.jpgTisztelt Igazgató, Óvodavezető, Intézményvezető Kollégáim!

Szakértői lapom meghatározó részeként tekintek erre a menüpontra, és számos olyan vezetői, vezetési kérdéssel foglalkozom, amelyek az eltelt évek során problémát jelentettek a napi igazgatói munkámban, vagy mostanában vezető kollégáim vetették föl telefonon, e-mailben vagy éppen személyesen. Ugyanakkor szakértői lapom "Tanügyigazgatási problémák" menüjében is számos olyan problémával igyekszem foglalkozni, amely a napi igazgatói rutin során fölvetődik. A két mappa tartalmát nehéz különválasztani, ezért vita tárgyát képezhetné, hogy melyik bejegyzés hová került! Remélem, hasznosan forgatják majd a lapokat!

 

Cikkek

Készüljünk együtt a 2020/2021-es tanévre!

Memory Green  /  Emlékvirágzás: József Attila (1905. április 11. - 1937. dec. 3.)Végéhez közeledik ez a rendkívül nehéz tanév, jövőre ennél csak könnyebb lehet! Az igazán elkötelezett vezetők és pedagógusok azonban már törik a fejüket az előttünk álló 2020/2021-es tanév teendőin. A jövő tanévre történő felkészülést segíti a Raabe XI. Országos Tanévindító Konferencia, ahol - zsinórban immár negyedszer - ismét előadást tarthatok. Gyors, hatékony és vidám leszek, mint mindig! Nevessenek velem augusztus 26-án Budapesten az Angyalföldi József Attila Művelődési Központban!

 
2020.06.16 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: Raabe Akadémia-2018

Munkaidő, foglalkoztatás, szabadság a veszélyhelyzetben

bejarni-tilos--2-.jpgHogyan változtak meg a pedagógusok és más köznevelésben foglalkoztatott munkavállalók foglalkoztatására, munkaidejére, szabadságának kiadására vonatkozó szabályok. A rendkívüli helyzetben hozott kormányzati intézkedések felhasználásával tájékozódhat az aktuális munkajogi helyzetről. Olvassa el figyelmesen és tájékozódjon!

 
2020.05.04 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: A kertünk

Intézményvezetők pályázatatási és megbízási eljárása

lepes-1.jpg2020. január 1-jétől több ponton megváltoztak az intézményvezetők pályáztatási és megbízási szabályai. Az intézményvezetői megbízás feltételei a Köznevelési törvényből átkerültek a pedagógus életpályáról szóló kormányrendeletbe. 2020-tól a pályáztatóknak az intézményvezetők megbízását megelőzően már nem kell kikérniük a nevelőtestületek és az alkalmazotti közösség véleményét. Lássuk pontosan, hogyan változtak az intézményvezetői megbízás és pályáztatás szabályai!

 
2020.04.06 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: Tavaszi_virágaink_2016

A digitális oktatás bevezetése igazgatói szemmel

covid-19.jpgA Kormány a koronavírus terjedésének lassítása érdekében 2020. március 13-án rendkívüli intézkedéseket hirdetett ki. Ezek részeként március 16-ától az iskolákban át kell térni a távoktatásra és a digitális kapcsolattartásra. A Menedzser Praxis Kiadónál április elején megjelenő cikkünkben a távoktatás megszervezésének és vezetésének lehetőségeit tárgyaljuk.

 
2020.03.29 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: Ballagás_2018

A módosított Nemzeti alaptanterv bevezetésével kapcsolatos szakmai teendők

vizsga-2.jpg2020. január 31-én megjelent a Nemzeti alaptanterv módosításáról szóló kormányrendelet. Nincs új Nat, de a régi jelentős mértékben megváltozott. Elveiben és módszereiben sokkal korszerűbb lett, a tanulók heti kötelező óraszáma nagymértékben csökkent, így sok tantárgy heti óraszáma is kisebb lett. Amennyire a Nat mellékletéből ez átlátható, nem csökkent azonban a tanulók által elsajátítandó tananyag mennyisége, ami komoly problémák forrása lehet. Cikkünkben áttekintjük a legfontosabb koncepcionális változásokat, de közöljük az egyes tantárgyak heti kötelező óraszámát is.

 
2020.02.17 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: Tavaszi_virágaink_2016

A pedagógusok heti tanóráinak elosztásáról

unatkozom_1.jpgSokszor merül föl, hogy az órarend átalakításával lehet-e egy pedagógus számára "szabadnap"-ot biztosítani, a munkaidőben hogyan kell elszámolni ezeket a napokat. Lehet-e kérni szabadnapot, szükséges-e a kérést teljesíteni? A probléma kapcsán áttekintjük a munkaidő szervezésével és elosztásával, valamint elszámolásával kapcsolatos szabályokat.

 
2020.01.22 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: A jobbik részem

Túlmunka elrendelése, díjazása

osztalyfonok.jpgA növekvő pedagógushiány következtében egyre többször kell a pedagógusok számára a neveléssel-oktatással lekötött munkaidő maximuma feletti óra megtartását elrendelni. Ezekben az esetekben - leszámítva az eseti helyettesítéseket - rendkívüli munkavégzésről, túlmunkáról van szó, amelyért óradíjat kell fizetnie a munkáltatónak.

 
2019.11.27 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: Életképek

Ebédeltetési és ügyeleti feladatok elszámolása

elegedettseg.pngAz iskolában a tanulók ebédeltetésekor végzett pedagógusi munka, valamint a tanórák előtt és közben végzett ügyeletesi tevékenység beszámítható-e a neveléssel-oktatással lekötött munkaidőbe, vagy csak a kötött munkaidőnek a 26 és 32 óra közötti részébe? A témát alaposan körbejárjuk.

 
2019.10.04 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: A feleségem virágai-2017

A köznevelési törvény 2019. évi módosítása

paragrafus_1.jpgA köznevelési törvény 2019. évi módosítása nagyon sok ponton érinti az iskolák és óvodák működését. A módosított előírások kisebb része 2019. július 26-án lépett hatályba, de a legfontosabb módosítások 2019. szeptember 1-jétől érvényesek. Megszűnt a magántanulói jogviszony, lehetőség nyílt a pótlékok felső határának emelésére, változtak az óvodai nevelés alóli mentesítés lehetőségei, megnövekedett az óraadók heti maximális óraszáma, 2020-tól minden nappali tagozatos tanuló térítésmentesen kapja a tankönyveit. És még sok más: olvassa el! Módosítva a végrehajtáshoz szükséges kormányrendeletekkel augusztus 5-én.

 
2019.07.30 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: Feleségem és én

Kommunikáció a jövő iskolájában

felhoinformatika.jpgA hatékony vezetés legfontosabb kritériuma a céltudatos kommunikáció. A kommunikációs módszerek azonban rohamosan fejlődnek; azok a digitális módszerek, amelyeket 10-20 éve alkalmaztunk, lassacskán korszerűtlennek számítanak. Tekintsük át együtt, hogy az iskolában, óvodában milyen korszerű digitális kommunikációs módszereket alkalmazhatunk vezetőként és pedagógusként pedagógustársainkkal, tanítványainkkal!

 
2019.07.23 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: Digitális osztálykirándulás

A munkaidő beosztásának szabályai

flower.jpgMilyen szabályokat kell szem előtt tartanunk a köznevelési intézményekben a munkaidő beosztásakor? Hogyan működik a rugalmas foglalkoztatást biztosító munkaidőkeret? Be lehet-e osztani négy napra a heti munkaidőt? Lehet-e a pedagógusnak "szabadnap"-ja? Júniusban minden nap nyolc órát bent kell-e lenni az iskolában?

 
2019.06.16 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: A nagykörűi házunk

A felsőfokú felvétel kritériuma a nyelvvizsga

nyelvvizsga.jpg2020-ban csak azok az érettségizett diákok juthatnak be a felsőoktatási intézményekbe, akik legalább középfokú nyelvvizsgával rendelkeznek. Járjuk körül, hogyan érinti az új követelmény a diákokat, a középiskolákat, a felsőoktatási intézményeket és a tanulók esélyegyenlőségét! Ez a cikk nyomtatott formában a Raabe Kiadónál jelenik meg 2019 áprilisában.

 
2019.03.25 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: Ballagás_2018

Adatvédelmi nyilvántartás

gdpr-2018.pngAz előmúlt év végén sok munkát adott a közoktatási intézmények vezetői számára az uniós adatvédelmi rendeletnek (GDPR) való megfelelés. Honlapomon írtam már a GDPR-rel kapcsolatos iskolai/óvodai feladatokról. De talán még nem is végeztünk minden ezzel kapcsolatos feladattal. A GDPR 30. cikke minden intézmény számára kötelezővé teszi az adatvédelmi nyilvántartás vezetését, és tételesen fölsorolja, hogy abban milyen adatoknak kell szerepelniük. Ezek alapján elkészítettem saját iskolám adatvédelmi nyilvántartását. Hátha önnek is segít! A cikk végén Word formátumban is letöltheti a mintát!

 
2019.01.02 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: Portrék rólam

Tipikus besorolási problémák

levelek_kicsi.jpgAz elmúlt hetekben hozzám érkező segítségkérések többsége tipikus besorolási problémákat vet föl, amelyekről nemrégiben részletesen írtam. Most sorra veszem a leggyakoribb besorolási eseteket. Mi a teendő akkor, ha a pedagógus néhány évig nem pedagóguspályán dolgozik... Mire kell figyelni a nyelvvizsga hiányában abszolutóriummal foglalkoztatott gyakornokok esetében... Hogyan  kell besorolni a nyugdíj mellett dolgozó pedagógusokat, milyen lehetőségei vannak a nyugdíjas pedagógusoknak a nyugdíj melletti munkavégzésre. Hát, lássuk sorban...! Olvassanak figyelmesen!

 
2018.11.05 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: Kirándulás_a_Bükkben_2016

Az illetmény meghatározásának tipikus problémái

laptop.jpgÚgy látom, nem csökken a pedagógusok besorolási problémáival kapcsolatos kérdések száma. A kollégák többsége végképpen nincs tisztában azzal, hogy a pedagógus életpálya szerinti besoroláskor mely időtartamokat lehet figyelembe venni, és melyeket nem. A tipikus besorolási problémákról szól ez az írás.

 
2018.09.03 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: Raabe Akadémia-2018

Honvédelmi intézkedési terv

sziv.jpgKözeleg a június 30-i határidő, ameddig el kell készíteni a köznevelési intézményekben a honvédelmi intézkedési tervet (HIT). Az intézmények kaptak ehhez némi központi útmutatást, de a dokumentum minőségével, formájával, kezelhetőségével nem egészen van minden rendben. Ez igen: az első napon 488 kolléga olvasta el, a második nap végéig 1050! Remélem, élvezetes olvasmány volt!

 
2018.05.28 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: Ballagás_2018

Tanév végi teendők

keses_1.jpgA tanév végéhez közeledve minden iskolaigazgatóban, tagintézmény-vezetőben fölmerül a kérdés, hogyan készüljön föl a tanév végi beszámolóra és az új tanév indítására. Mit kell tennie annak érdekében, hogy a beszámoló elkészítése, a következő tanév szervezése zökkenőmentes legyen. Erre vonatkoznak a cikkben leírt információk.

 
2018.05.16 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: Digitális osztálykirándulás

Pedagógus végzettségű iskolatitkár besorolása

lehetetlen.jpgHogyan kell besorolni a pedagógus szakképzettséggel rendelkező iskolatitkárokat, rendszergazdákat, pedagógiai asszisztenseket, dajkákat és egyéb, a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatott kollégákat? Milyen illetményre/munkabérre számíthatnak a gyakornoki időben és azt követően?

 
2018.04.09 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: A feleségem virágai-2017

Pedagógusok felmentési idejének tervezése a nők 40 éves jogosultsági idejével

mese.jpgHogyan kell felkészülniük a 40 éves jogosultsági idővel rendelkező közalkalmazott pedagógusoknak felmentésük kezdeményezését? Hogyan kell átgondolniuk az utolsó munkavégzéssel töltött hónapok időpontjának meghatározását, szabadságuk tervezését, munkavégzés alóli mentesítésüket. Gondolja át a lehetőségeit, tervezze meg közalkalmazotti jogviszonyának megszüntetési módját! Ezt követően forduljon munkáltatójához!

 
2018.03.19 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: A nagykörűi házunk

A pedagógusok munkaidejének nyilvántartásáról

grafikon.jpg Milyen szabályok vonatkoznak a köznevelési intézményekben dolgozó pedagógusok és más munkavállalók munkaidejének nyilvántartására? Kötelezhető-e a pedagógus a heti kötött munkaidejének nyilvántartására? Hogyan teljesíthető legcélszerűbben a köznevelési intézményekben dolgozók munkaidejének nyilvántartása? Mi ebben a munkáltató, és mi a munkavállaló kötelessége?

 
2017.12.19 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: A feleségem virágai-2017