Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Igazgató kollégáknak

latas.jpgTisztelt Igazgató, Óvodavezető, Intézményvezető Kollégáim!

Szakértői lapom meghatározó részeként tekintek erre a menüpontra, és számos olyan vezetői, vezetési kérdéssel foglalkozom, amelyek az eltelt évek során problémát jelentettek a napi igazgatói munkámban, vagy mostanában vezető kollégáim vetették föl telefonon, e-mailben vagy éppen személyesen. Ugyanakkor szakértői lapom "Tanügyigazgatási problémák" menüjében is számos olyan problémával igyekszem foglalkozni, amely a napi igazgatói rutin során fölvetődik. A két mappa tartalmát nehéz különválasztani, ezért vita tárgyát képezhetné, hogy melyik bejegyzés hová került! Remélem, hasznosan forgatják majd a lapokat!

 

Cikkek

Foglalkoztatási problémák

elegedettseg.pngAz iskolákban, óvodákban gyakori problémát jelent a pedagógusok neveléssel-oktatással lekötött időkeretének pontos értelmezése és kiszámítása. E területen időnként szélsőségesen jogellenes esetekkel is találkozhatunk. Gyakori gondot jelent a részmunkaidős foglalkoztatás óraszáma, illetménye, kötött munkaideje és a megtartandó órák száma. A jogszabályok a nyugdíj előtt állóknak és a kisgyermeküket nevelőknek lehetőséget nyújtanak arra is, hogy kérésükre a munkáltató részmunkaidős foglalkoztatást biztosítson. Ismerje meg a részleteket!

 
2021.02.11 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: Süteményeim

Szakképző intézmények házirendje és SzMSz-e

mappak.jpgAz új szakképzési törvény hatálya alá tartozó szakképző intézményeknek 2020. szeptember 1-jétől új házirendet és SzMSz-t kellett készíteniük. A dokumentumok elkészítésére vonatkozó szabályokat azonban már nem a Köznevelési törvény, hanem a Szakképzési törvény és annak végrehajtási rendelete alapján kellett elkészíteniük. Cikkünkben szerepel a két dokumentumra vonatkozó összes jogszabályi előírás. Az írásban arról is olvashat, hogy a szakképzésben résztvevő intézmény milyen esetekben tartozik a Köznevelési törvény, és milyen esetekben a Szakképzési törvény hatálya alá. Az ellenőrző listát a cikk végén lévő linkre kattintva Word formátumban is letöltheti.

 
2021.01.24 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: Feleségem virágai 2020

A rendkívüli munkavégzés, a túlmunka elszámolása

kulcs2.jpgAz elmúlt tíz évben eljutottunk odáig, hogy a neveléssel-oktatással elrendelhető óraszám maximuma (általában 26 óra, óvodákban 32 óra) felett elrendelt foglalkozások, órák megtartásáért a munkáltatók általában díjat fizetnek, hiszen rendkívüli munkaidőben végzett rendkívüli munkavégzésről van szó. Az utóbbi időben azonban egyre több problémát jelent egyes munkáltatók "takarékos" intézkedése, amely szerint a nem teljes hetekben elmaradó órák számával csökkentik a rendkívüli munkavégzésben teljesített órák számát. Cikkünkben azt járjuk körül, hogy jogszerű-e ez az eljárás.

 
2020.12.11 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: Balatoni bringakör-2020

Távozás a katedráról

kapu.jpgA vírusfertőzés rohamos iskolai, óvodai terjedésével egyre több pedagógus kolléga kerül olyan helyzetbe, hogy minél előbb (ha lehetséges azonnal) szeretné megszüntetni közalkalmazotti jogviszonyát, munkaviszonyát. Cikkünkben a foglalkoztatási jogviszony gyors megszüntetésének lehetőségeit vesszük sorba az előnyök és a hátrányok megnevezésével. A cikk a közalkalmazotti jogviszonyban és a ne közalkalmazottként dolgozó pedagógusok és más köznevelésben dolgozók számára is tartalmaz hasznos tanácsokat.

 
2020.11.12 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: Kirándulás_a_Bükkben_2016

Besorolási problémák 2020-ban

felhok-1.jpgSohasem lehet elég a pedagógus és a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő munkakörökben foglalkoztatott kollégáink besorolási problémáinak és azok megoldásának bemutatásából. A legfrissebb esetek között sok gyakornoki kinevezést és besorolást érintő problémákat is tárgyalunk.

 
2020.10.28 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: Balatoni bringakör-2020

Digitális munkamódszerek a pandémia után

covid-19.jpgA Raabe Klett Kiadó Intézményvezetés c. cserelapos kötetében megjelent a "Digitális munkamódszerek a pandémia után" c. cikkem, amelyben igyekszem értékelni a távoktatás tapasztalatait, és felhívom a figyelmet a digitális oktatás lezárását követően szükséges pedagógiai, vezetői teendőkre. A cikkben felhívom a figyelmet a távoktatás során bevezetett módszerek megtartására és továbbfejlesztésére, az iskolánként lehetőleg egységes kommunikációs felület alkalmazására, valamint a pedagógusok közötti digitális kommunikáció fejlesztésére. Mi, pedagógusok sohasem álltunk olyan közel a felhőinformatika mindennapi kommunikációnkban történő alkalmazásához, mint most!

 
2020.10.15 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: Színezd újra

Pedagógusok felmentési eljárása

paragrafus_2.jpgA pedagógusok és más közalkalmazottak felmentési eljárása az egyik legbonyolultabb munkáltatói teendő. Az érintett pedagógusok részéről pedig teljes bizonytalanság övezi a felmentési eljárást, mert a kollégák egyáltalán nincsenek tisztában a felmentési eljárás menetével, a szabadság kiadásának szabályaival, a munkavégzés alól történő mentesítési eljárás tudnivalóival. Ezeket tekintjük át ebben a cikkben.

 
2020.08.27 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: Feleségem virágai

A pedagógusok szabadságának kiadása

nyaralas.jpgFolyamatos problémát jelent az intézményekben a pedagógusok szabadságának tervezésével és kiadásával kapcsolatos szabályok nem megfelelően pontos ismerete. Cikkünkben ismertetjük a pedagógusok szabadságának tervezésével kapcsolatos tudnivalókat, a Munka törvénykönyve által minden munkavállaló számára biztosított hétnapos szabadság kiadásának és igénylésének szabályait. Figyelmet fordítunk a szünetekben elrendelt szabadságnapok munkavégzésének lehetséges körülményeire is.

 
2020.08.23 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: Digitális osztálykirándulás

A 2020/2021-es tanév rendje

flower5.jpgSoha ilyen későn nem jelent még meg a következő tanév rendjéről szóló miniszteri rendelet. A késlekedés bizonyára a járványhelyzet miatti kivárásnak tudható be. A 2020/21-es tanév rendjét meghatározó 27/2020. (VIII.11.) EMMI rendelet a Magyar Közlöny 187. számában található. Cikkünkben ismertetjük a rendelet által meghatározott legfontosabb eseményeket és időpontokat!

 
2020.07.07 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: A kertünk

Készüljünk együtt a 2020/2021-es tanévre!

Memory Green  /  Emlékvirágzás: József Attila (1905. április 11. - 1937. dec. 3.)Végéhez közeledik ez a rendkívül nehéz tanév, jövőre ennél csak könnyebb lehet! Az igazán elkötelezett vezetők és pedagógusok azonban már törik a fejüket az előttünk álló 2020/2021-es tanév teendőin. A jövő tanévre történő felkészülést segíti a Raabe XI. Országos Tanévindító Konferencia, ahol - zsinórban immár negyedszer - ismét előadást tarthatok. Gyors, hatékony és vidám leszek, mint mindig! Nevessenek velem augusztus 26-án Budapesten az Angyalföldi József Attila Művelődési Központban!

 
2020.06.16 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: Raabe Akadémia-2018

Munkaidő, foglalkoztatás, szabadság a veszélyhelyzetben

bejarni-tilos--2-.jpgHogyan változtak meg a pedagógusok és más köznevelésben foglalkoztatott munkavállalók foglalkoztatására, munkaidejére, szabadságának kiadására vonatkozó szabályok. A rendkívüli helyzetben hozott kormányzati intézkedések felhasználásával tájékozódhat az aktuális munkajogi helyzetről. Olvassa el figyelmesen és tájékozódjon!

 
2020.05.04 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: A kertünk

Intézményvezetők pályázatatási és megbízási eljárása

lepes-1.jpg2020. január 1-jétől több ponton megváltoztak az intézményvezetők pályáztatási és megbízási szabályai. Az intézményvezetői megbízás feltételei a Köznevelési törvényből átkerültek a pedagógus életpályáról szóló kormányrendeletbe. 2020-tól a pályáztatóknak az intézményvezetők megbízását megelőzően már nem kell kikérniük a nevelőtestületek és az alkalmazotti közösség véleményét. Lássuk pontosan, hogyan változtak az intézményvezetői megbízás és pályáztatás szabályai!

 
2020.04.06 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: Tavaszi_virágaink_2016

A digitális oktatás bevezetése igazgatói szemmel

covid-19.jpgA Kormány a koronavírus terjedésének lassítása érdekében 2020. március 13-án rendkívüli intézkedéseket hirdetett ki. Ezek részeként március 16-ától az iskolákban át kell térni a távoktatásra és a digitális kapcsolattartásra. A Menedzser Praxis Kiadónál április elején megjelenő cikkünkben a távoktatás megszervezésének és vezetésének lehetőségeit tárgyaljuk.

 
2020.03.29 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: Ballagás_2018

A módosított Nemzeti alaptanterv bevezetésével kapcsolatos szakmai teendők

vizsga-2.jpg2020. január 31-én megjelent a Nemzeti alaptanterv módosításáról szóló kormányrendelet. Nincs új Nat, de a régi jelentős mértékben megváltozott. Elveiben és módszereiben sokkal korszerűbb lett, a tanulók heti kötelező óraszáma nagymértékben csökkent, így sok tantárgy heti óraszáma is kisebb lett. Amennyire a Nat mellékletéből ez átlátható, nem csökkent azonban a tanulók által elsajátítandó tananyag mennyisége, ami komoly problémák forrása lehet. Cikkünkben áttekintjük a legfontosabb koncepcionális változásokat, de közöljük az egyes tantárgyak heti kötelező óraszámát is.

 
2020.02.17 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: Tavaszi_virágaink_2016

Pedagógusok nyugdíj melletti foglalkoztatása

nyugdijas.jpgA pedagógusok nyugdíj melletti foglalkoztatásának témájában 2019. október 17-én közzétettem egy cikket, amelyet eddig 12 ezren olvastak, egyszer ráadásul módosítottam is. Most ismét át kellett dolgoznom, mert a TB-törvény 83/B. § (1) bekezdését 2020. június 30-ával törölte az Országgyűlés . Kérem a munkáltatókat és az érintetteket, hogy különös figyelemmel olvassák a nyugdíjasok foglalkoztatási lehetőségeiről szóló cikket.

 
2020.02.16 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: Irodám-2018

A pedagógusok heti tanóráinak elosztásáról

unatkozom_1.jpgSokszor merül föl, hogy az órarend átalakításával lehet-e egy pedagógus számára "szabadnap"-ot biztosítani, a munkaidőben hogyan kell elszámolni ezeket a napokat. Lehet-e kérni szabadnapot, szükséges-e a kérést teljesíteni? A probléma kapcsán áttekintjük a munkaidő szervezésével és elosztásával, valamint elszámolásával kapcsolatos szabályokat.

 
2020.01.22 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: A jobbik részem

Túlmunka elrendelése, díjazása

osztalyfonok.jpgA növekvő pedagógushiány következtében egyre többször kell a pedagógusok számára a neveléssel-oktatással lekötött munkaidő maximuma feletti óra megtartását elrendelni. Ezekben az esetekben - leszámítva az eseti helyettesítéseket - rendkívüli munkavégzésről, túlmunkáról van szó, amelyért óradíjat kell fizetnie a munkáltatónak.

 
2019.11.27 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: Életképek

Ebédeltetési és ügyeleti feladatok elszámolása

elegedettseg.pngAz iskolában a tanulók ebédeltetésekor végzett pedagógusi munka, valamint a tanórák előtt és közben végzett ügyeletesi tevékenység beszámítható-e a neveléssel-oktatással lekötött munkaidőbe, vagy csak a kötött munkaidőnek a 26 és 32 óra közötti részébe? A témát alaposan körbejárjuk.

 
2019.10.04 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: A feleségem virágai-2017

A köznevelési törvény 2019. évi módosítása

paragrafus_1.jpgA köznevelési törvény 2019. évi módosítása nagyon sok ponton érinti az iskolák és óvodák működését. A módosított előírások kisebb része 2019. július 26-án lépett hatályba, de a legfontosabb módosítások 2019. szeptember 1-jétől érvényesek. Megszűnt a magántanulói jogviszony, lehetőség nyílt a pótlékok felső határának emelésére, változtak az óvodai nevelés alóli mentesítés lehetőségei, megnövekedett az óraadók heti maximális óraszáma, 2020-tól minden nappali tagozatos tanuló térítésmentesen kapja a tankönyveit. És még sok más: olvassa el! Módosítva a végrehajtáshoz szükséges kormányrendeletekkel augusztus 5-én.

 
2019.07.30 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: Feleségem és én

Kommunikáció a jövő iskolájában

felhoinformatika.jpgA hatékony vezetés legfontosabb kritériuma a céltudatos kommunikáció. A kommunikációs módszerek azonban rohamosan fejlődnek; azok a digitális módszerek, amelyeket 10-20 éve alkalmaztunk, lassacskán korszerűtlennek számítanak. Tekintsük át együtt, hogy az iskolában, óvodában milyen korszerű digitális kommunikációs módszereket alkalmazhatunk vezetőként és pedagógusként pedagógustársainkkal, tanítványainkkal!

 
2019.07.23 | | Menüpont: Igazgató kollégáknak | Fényképek: Digitális osztálykirándulás