Prezentáció a portfólió bemutatására a záróvizsgán
2012.06.13
Javaslatok a portfólió-védéshez szükséges prezentáció készítéséhez
az Eszterházy Károly Főiskola pedagógus-továbbképzésben részt vevő hallgatói számára
A prezentáció célja a hallgató záróvizsgájának részét képező portfólió bemutatása a záróvizsga-bizottság számára, ezt a fő célt mindenkor szem előtt kell tartani.
A prezentáció jellemzői a következők legyenek:
- a diák száma ne haladja meg a 15-öt
- a prezentáció bemutatására szánható idő 10 perc (nem több és nem kevesebb)
- a prezentációnak legyen egy címdiája
- a címdiát egyoldalas tartalomjegyzék kövesse, amely a portfólió elemeit, esetleg azok fontosabb fejezeteit ismertesse
- minden portfólió-elemről készüljön legalább egy, inkább két diakocka
- a diákon kerülni kell a túlzott részletességet, az adatsorokat, hiszen a fő cél a portfólió áttekintése, leglényegesebb elemeinek bemutatása
- a diákra számozást kell tenni, hogy követhető és hivatkozható legyen
- korszerű, szép diatípusokat kell alkalmazni, kerülni kell a szakállas dizájnt
- alkalmazzunk néhány dián kis ábrákat, esetleg néhány fotót, de ne vigyük túlzásba
Tanácsos elkerülni az alábbi tipikus hibákat:
- az előző felsorolástól eltérő jellemzők
- a bemutató háttere sötét (ez egy laptopon kiválónak látszik, de kivetítve nem kellemes)
- kerüljük a háttérként alkalmazott fotókat, mert a szöveg nem olvasható rajtuk
- legalább 26-os betűméretet kell alkalmazni, tilos túl sok szöveget elhelyezni
- ne kelljen külön klikkelni az egyes sorok megjelenéséhez, mert akadályozza az esetlegesen szükséges gyors lapozást a diák között, másként egy-egy oldal egy kattintásra jelenjen meg, legföljebb egymást követően írja ki a sorokat
- kerülni kell a pattogó betűket és egyéb feltűnő hatásokat, ezek nem záróvizsgára valók
- semmiképpen ne olvassuk föl a dián lévő szöveget, tételezzük föl, hogy a záróvizsga-bizottság tagjai is tudnak olvasni, képesek áttekinteni a szöveget
- kerüljük a túlzott részletességet, a saját munkahelyünk jellegzetességeinek, problémáinak részletekbe menő bemutatását
- a cím mindig legalább akkora betűtípussal szerepeljen, minta a szöveg, a cím után sohase legyen pont
- át kell állítani a számítógépet úgy, hogy a pont után szereplő szót ne javítsa automatikusan nagybetűsre, mert ilyen hibáink lesznek, mint 2012. Január 1. vagy 1992. évi LXXIX. Törvény (a nagybetűs J és T helytelen)
- „Az iskola mint szervezet” típusú címeknél ne kövessük el azt a nyelvi hibát, hogy fölösleges vesszőt használunk (hibásan: „Az iskola, mint szervezet”)
- a prezentáció bemutatása ne legyünk bőbeszédűek, de beszéljünk folyamatosan
A vizsgázó hallgató mutasson elfogadható jártasságot a technika kezelésében:
- képes legyen a laptopra önállóan föltenni a prezentációját
- a hallgatók a vizsga előtt hozzanak létre egy mappát a számítógépen, és mindannyian ebben helyezzék el a prezentációjukat (lehetséges egy pendrive-on is)
- a vizsgázó ne hajlongjon az egérhez, hanem vegye kézbe azt, vagy a laptop nyíl-billentyűire helyezze a kezét, és így vezérelje a prezentációt
- a hallgató képes legyen az előző diára visszalépni (back space, vissza nyíl billentyű)
- a hallgató képes legyen egy tetszőleges diát megtalálni, és azt vetíteni
- a hallgató legyen tisztában azzal, hogy a betöltött prezentációt az F5 billentyűvel indíthatja el
Kazincbarcika, 2012. június 13.
Petróczi Gábor
oktató, közoktatási szakértő
A mappában található képek előnézete Eszterházy-2012
Hozzászólások
Hozzászólások megtekintése
Nincs új bejegyzés.