Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Tehetségfejlesztő mestertanár helyes besorolása

2013.07.28

A tehetségfejlesztő mestertanár helyes besorolása
 
Ha a pedagógus alapdiplomája egyetemi vagy mesterszintű, (pl. matematika szakos középiskolai tanár, matematika mestertanár), akkor az általa ellátott tanári munkakör és a megfelelő egyetemi szintű szakképzettség alapján H (szakvizsga megléte esetén I) fizetési osztályba kell sorolni.
 
Ha a pedagógus alapdiplomája főiskolai (vagy BA-szintű), és matematika szakos tanári munkakört tölt be, akkor a betöltött munkakör és az ehhez szükséges végzettség és szakképzettség szerint F (szakvizsga megléte esetén G) fizetési osztályba kell sorolni.
 
Ennek fő oka az, hogy a szóban forgó pedagógus (minden bizonnyal) nem ”tehetségfejlesztő tanári” munkakört tölt be, hiszen nem erre szól a kinevezése (a köznevelési törvény 3. sz. melléklete ilyen munkakört nem is említ). Ha a pedagógus tehetségfejlesztő tanár munkakörbe volna kinevezve, akkor a munkáltatónak meg kellene vizsgálnia, hogy ez a munkakör milyen szakképzettséggel tölthető be. A feltételezett munkakör betölthető akármelyik pedagógus szakképzettséggel, hiszen bármely tanító, tanár kaphat a tantárgyfelosztásban tehetséggondozó órákat pl. matematikából, a tehetségfejlesztő órák megtartásához nem feltétlenül szükséges a tehetségfejlesztő tanári diploma megléte. Nyilvánvalóan betölthető azonban a szóban forgó tehetségfejlesztő mestertanári szakképzettséggel is. Ha a kolléga főiskolai szintű tanári és tehetségfejlesztő mestertanári szakképzettséggel is rendelkezik, akkor a munkáltatónak a 138/1992. (X.8.) Kormányrendelet 1. sz. melléklete III/10. szakasza b) pontjának előírását alkalmazva a munkakör ellátásához szükséges legmagasabb szintű meglévő végzettség és szakképzettség alapján kell besorolnia a pedagógust, azaz H (szakvizsga megléte esetén I) fizetési osztályba.
 
Önmagában a tehetségfejlesztő mestertanár végzettséggel tanárként egyetlen tantárgyat sem lehet tanítani, tehetségfejlesztés nevű tantárgy pedig nincs az iskolákban. A köznevelési jogszabályokban nincs olyan munkakör, amelynek betöltési feltételeként a tehetségfejlesztő tanári szakképzettséget írná elő. Ezért bármennyire is fontos és gyakori szakképzettségről van szó, önmagában a tehetségfejlesztő tanári MA-diploma megléte nem teszi lehetővé a H (szakvizsga esetén I) fizetési osztályba történő átsorolást.
 
Lehetőséget jelenthet a tehetségfejlesztő mestertanári diploma hasznosítására az is, ha a munkáltató „tanár/tehetségfejlesztő tanár” munkakörre módosítja a kinevezést, vagy – ragaszkodva a köznevelési tv. 3. sz. mellékletében foglaltakhoz – megmarad ugyan a „tanár” munkakörben, de a munkaköri leírásban szó szerint leírja a munkáltató azt, hogy tehetségfejlesztő tanári feladatkört is el kell látnia. További feltétele a mesterdiploma elismertetésének az is, hogy a pedagógus a tantárgyfelosztásban kapjon néhány tehetséggondozó órát is, pl. heti 20 matematika óra, heti 2 óra tehetségfejlesztő óra.
 
Az a főiskolai alapdiplomával és tehetségfejlesztő mestertanári végzettséggel is rendelkező pedagógus, akit a fentiek szerint nem neveztek ki tehetségfejlesztő tanári vagy tanári/tehetségfejlesztő tanári munkakörbe, továbbra is F (szakvizsga esetén G) fizetési osztályban marad. Az életpálya-modell 2013. szeptember 1-jén hatályba lépő előírásai sem módosítanak lényegesen a fentebb leírtakon, hiszen az alapkérdés az, hogy a munkáltató mely munkakörökben fogadhatja el a munkakör betöltéséhez szükségesként a szóban forgó tehetségfejlesztő mestertanári végzettséget és szakképzettséget.
 
A fent leírtakhoz hozzá kell tennem, hogy jelenleg egyetlen olyan pedagógusról sincs tudomásom, akinek a kinevezése tehetségfejlesztő tanári vagy részben tehetségfejlesztő tanári munkakörre szólna. Ugyanakkor több pedagógusról van tudomásom, akit ezzel a szakképzettséggel H fizetési osztályba soroltak.

 

A mappában található képek előnézete Feleségem és én