Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Tematikus terv a minősítésben

2015.03.22

A minősítéskor szükség van-e az adott órákhoz kapcsolódó tematikus terv elkészítésére?

Az elmúlt időszakban (utoljára március 20-án) több kolléga kérdezte meg tőlem, hogy a sorra kerülő minősítési eljárásban be kell-e mutatnia a szakértőknek a megtartandó órához kapcsolódó tematikus tervet! Az első kérdezőknek bizony hibás véleményt adtam: itt a korrekció!

A pedagógusok minősítési eljárásában alapvető szerepe van a feltöltött portfóliónak, így az annak fontos elemét képező tematikus tervnek is. A feltöltött egy (vagy két) tematikus tervhez kapcsolódnak ugyanis a pedagógus által feltöltött óravázlatok/foglalkozásvázlatok. És seregnyi más dokumentum is. A minősítő bizottság tagjai a minősítési eljárás kezdetén áttekintik a pedagógus által feltöltött portfóliót, majd részt vesznek a pedagógus portfólióvédésén, amelynek során a pedagógus bemutatja a tevékenységéről szóló prezentációt. A minősítő bizottságnak a minősítendő pedagógussal azonos szakos tagja és az intézményvezető ezután meglátogatják a pedagógus két óráját/foglalkozását, és értékelik a foglalkozásokon tapasztaltakat.

A pedagógusok minősítési eljárásáról szóló Útmutató előírja azt, hogy a minősítési eljárás során meglátogatandó két órájához/foglalkozásához kapcsolódóan is be kell mutatnia a tematikus tervét (másként: a tanulási-tanítási egység tervét). Tehát a minősítés alkalmával a pedagógusnak nem csupán a minősítő bizottság által meglátogatott két óra (foglalkozás) óravázlatát, foglalkozási vázlatát kell elkészítenie, hanem a minősítéshez szüksége van az ezekhez kapcsolódó tematikus tervekre is. Ez a tematikus terv lehet ugyanolyan formátumú, mint a portfólióban benyújtott tematikus terv, de megfelelőnek tartok bármely olyan tervezési dokumentációt, amelyben az adott tanulási-tanítási egység (fejezet, témakör) órákra felosztott tervezete szerepel.

A meglátogatandó órához kapcsolódó tematikus terv elkészítését az Útmutató 94. oldalán található táblázat is megerősíti. A tematikus terv javasolt elemei a portfólióban szereplővel azonosak, ezeket az Útmutató 97. oldalán lehet áttekinteni.

Az Útmutató 94. oldalán az alábbiak szerint rendelkezik a minősítés kötelező dokumentumairól: „A pedagógus tervezési munkájának fontos dokumentumai: a különféle tanulási-tanítási egységeket leíró tervek, például a tematikus terv és az óraterv vagy a foglalkozásterv. A tanmenet bemutatása nem kötelező, bár hasznos lehet mind a pedagógus, mind a szakértő számára. A tematikus terv (az adott tanulási-tanítási egység) kötelezően bemutatandó dokumentum a szakértő számára. A tematikus terv segíti a meglátogatott órát vagy foglalkozást a nevelési-oktatási folyamatban elhelyezni, az abban betöltött szerepét, céljait meghatározni. „

A minősítő bizottság ezt követően elkészíti a pedagógus értékelését, amely 2015-ben az alábbi összetevőkből áll össze:

60%: a pedagógus teljes szakmai tevékenységét bemutató e-portfólió és védésének értékelése,

40%: a pedagógus által vezetett foglalkozás(ok) értékelése

A 326/2013. (VIII.30.) Kormányrendelet 1. sz. mellékletében még más %-os arányok szerepelnek, továbbá értékelési szempontként tünteti föl a jogszabály a pedagógiai-szakmai ellenőrzés által látogatott foglalkozások tapasztalatait, azonban ez az előírás napokon belül meg fog változni, és 2015-ben a fenti összetevőkkel történik az értékelés. A fenti kormányrendeletet módosító jogszabály 2015. március 22-ig nem jelent meg, így hatályba lépése véleményem szerint 2015. április 1-jével várható.

Az Útmutató cikkünkben több helyen idézett második kiadásához az alábbi linken juthat el: http://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/unios_projektek/kiadvanyok/utmutato_pedagogusok_minositesi_rendszerehez_v3.pdf

 

A mappában található képek előnézete Irénke virágai-2014