Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Milyen változásokra számíthatunk

2016.01.19

Milyen változásokra számítok 2016-ban?

2016 januárjában megmozdult a föld. Mindannyian, akik az intézményi önértékelés, minősítés és tanfelügyeleti ellenőrzés hármas rendszerében dolgoztunk - pedagógusként, intézményi vezetőként, minősítőként vagy tanfelügyelőként - azt láttuk: ez reménytelenül sok! A miskolci hermanos tanárkollégák és az ÉGIG (Élenjáró Gimnáziumok Igazgatóinak Grémiuma) nyílt levelei nyomán végre meghallották a hangunkat az oktatáspolitikában is (?). Köszönjük a kezdeményezőknek, bízunk bennük!

Magam iskolaigazgatóként, szakértőként-tanfelügyelőként, pedagógusként, de előadóként is számtalanszor szembesültem a túltervezett rendszer számtalan hibájával. Próbálok és próbáltam maximális energiákkal megfeleli a sokrétű elvárásoknak, de be kellett látnom: ez nekem is túl sok! Hozzám közelálló szakértő kollégáim, vezetőtársaim, tanfelügyelő sorstársaim véleménye egybecseng az enyémmel: ezt nem lehet tisztességesen csinálni! Január 14-én az ÉGIG képviselői reményt keltő tárgyalásokat folytattak az államtitkárságon, és a tárgyalások január 21-én tovább folytatódnak. Az eredmények egyelőre nem nyilvánosak, de bizakodásra adnak okot!

Csupán saját iskolai, tanfelügyelői, minősítési és előadói tapasztalataimra alapozva az alábbi területeken látok nélkülözhetetlen, mielőbbi (azonnali?)  változásokat:

1. A legsúlyosabb probléma az intézményi önértékelési rendszerrel van, mert a kétéves kötelező gyakoriság és az indokolatlanul széles vizsgálati eszköztár minden energiánkat fölemészti. Pedig érdemben még alig kezdtünk hozzá! Ez a probléma főként az önértékelési csoportban dolgozó pedagógusokat és az intézményvezetőket érinti. Az önértékelési gyakoriság jelentős csökkentését és az ellenőrzési rendszer munkálatainak harmadolását látom szükségesnek.

2. A minősítési rendszer és a pedagógus életpálya összekapcsolása szükségszerűként értékelhető. A legnagyobb teher a minősítési folyamatban a (munka mellett) hónapokban mérhető időt követelő portfóliókészítés aránytalansága. Az elmúlt két évben a követelmények feleződtek, de még mindig további karcsúsításra, az indikátorok számának jelentős csökkentésére, a párhuzamosságok kiküszöbölésére van szükség. Ez a probléma főként a minősítésre váró pedagógusokat érinti.

3. A tanfelügyeleti ellenőrzés nem elsősorban az ellenőrzött pedagógusoknak, hanem intézményvezetőiknek és a vizsgálatban résztvevő tanfelügyelőknek jelent szinte teljesíthetetlenül magas terhelést. Tapasztalatom szerint igazgatóként és tanfelügyelőként egyaránt nagyjából háromszoros előkészítő és végrehajtó munkát igényel egy tanfelügyeleti ellenőrzés lebonyolítása, mint egy minősítési eljárásé. A tanfelügyelet által megkövetelt jegyzőkönyvek és értékelőlapok jelentős egyszerűsítésére van szükség. A tanfelügyelet informatikai rendszere már olyannyira szerteágazó, hogy élményként élem meg, ha egyszer nem tévedek el benne! Ráadásul sok elvárt funkciójában nem is működik. Ha a portfólió követelményrendszerében az elmúlt két évben sikerült elérnünk a követelmények "felezését", a tanfelügyeleti ellenőrzésben is ezt kell célként kitűznünk! Ez a probléma elsősorban az intézményvezetőket és a tanfelügyelőket érinti.

Tisztelt Olvasóim! Úgy gondolom, hogy az eddigiekben minden rendelkezésemre álló eszközzel (bejegyzéseimmel, előadásaimmal, a kérdéseikre adott válaszaimmal) arra törekedtem, hogy segítsem pedagógus kollégáimat, igazgató sorstársaimat, tanfelügyelő munkatársaimat abban, hogy az előttünk álló - néha megoldhatatlannak tűnő - feladatok végrehajtásához módszertani segítséget, tanácsokat adjak. Bármilyen (reméljük mielőbbi és jelentős) változások is következnek be, ez a következőkben is így lesz! Akkor hát sok sikert mindannyiunknak!

 

A mappában található képek előnézete Irénke virágai-2014