Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Az intézményi önértékelés és a 2015. évi tanfelügyeleti ellenőrzés

2015.09.01

Hogyan kell beemelni az intézményi önértékelés eredményeit

a 2015. évi tanfelügyeleti ellenőrzésbe?

Bevallom őszintén, hogy az e témában tartott két előadásomat követően egy kolléga augusztus 31-én feltett kérdésére tisztáztam megnyugtatóan azt, hogy a 2015. évre tanfelügyeleti ellenőrzésre (pedagógiai-szakmai ellenőrzés) kijelölt kollégák esetében hogyan kell beemelni az intézményi önértékelés eredményeit!

Ehhez mindenekelőtt a 20/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet 2015. április 22-től hatályos módosításait kell alkalmaznunk:

193. § (21) A 145. § (2)-(4) bekezdése szerinti intézményi önértékelés pedagógusra, intézményvezetőre és intézményre vonatkozó részeit először a 2016. évi ellenőrzésben szereplőre vonatkozóan kell elvégezni, de legkésőbb 2017. június 30-ig minden pedagógusra, 2020. június 30-ig minden intézményre vonatkozóan el kell végezni a teljes körű intézményi önértékelést.

(22) A 2015. évben a 145. § (4) bekezdése szerinti intézményi önértékelés csak az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzésben érintettekre vonatkozó intézményi elvárás-rendszert és a kérdőíves felmérések eredményét tartalmazza.

Magyarázat: Az intézményi önértékelés általános módszerét, eszközeit és szabályait a 20/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet 145. § (2)-(4) bekezdései írják le, amely szerint az intézményi önértékelés óralátogatások, interjúkészítés, dokumentumelemzés és online kérdőíves vizsgálatokra alapozva értékeli a pedagógus tevékenységét. A (2)-(4) bekezdésekben foglalt teljes eljárás a 2016. január 1-jét követő tanfelügyeleti ellenőrzések esetében alkalmazható.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy az intézményi önértékelés eredményeit a 2015. évi tanfelügyeleti ellenőrzések alkalmával nem kell figyelembe venni!

A 193. § (22) bekezdése azt tartalmazza, hogy a 2015. évi tanfelügyeleti ellenőrzések során az intézményi önértékelésnek a 193. § (2)-(4) bekezdéseiben foglaltak közül csupán az intézményi elvárás-rendszert és az online kérdőíves felmérések (önértékelés, munkatársi, szülői, középiskolákban tanulói) eredményeit kell figyelembe venni.

A rendelkezés alapján megoldhatóvá válik az a probléma, mely szerint az októberre tanfelügyeleti látogatásra kijelölt kolléga esetében nincs megfelelő idő az óralátogatások, interjúk, dokumentumelemzések, kérdőíves felmérés lebonyolítására, hiszen „csak” a kérdőíves felmérések eredményét kell beemelni a tanfelügyeleti ellenőrzés folyamatába. Ezen kívül szükség lesz még az intézményi elvárás-rendszernek az informatikai-támogató rendszerben történő rögzítésére, amely – feltehetően – intézményenként minden pedagógus számára egységes vagy közel egységes lesz.

A jogszabály rendelkezéseit értelmezve az még nem világos, hogy lesz-e lehetőség 2015-ben arra, hogy a kérdőíves felmérés eredményeit és az intézményi elvárás-rendszer elemeit az informatikai támogató rendszer révén rögzítsük. Amennyiben igen, akkor napokon belül meg kellene nyílnia az informatikai támogató rendszernek, és annak alkalmasnak kell lennie évente kb. 4.3 millió online kérdőív rögzítésére. Ha nem, akkor a kérdőíves felmérést hagyományos papír alapon vagy internetes kérdőíves módszerekkel kell lebonyolítanunk.

Kazincbarcika, 2015. szeptember 1.

 

A mappában található képek előnézete Irénke virágai-2014