Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Megváltozott a minősítés %-os eredményének számítási módja

2016.02.24

Hogyan változott meg a minősítés %-os értékelése?

Szakértőként, intézményvezetőként azt tapasztaljuk, hogy sok pedagógus kollégánk minősítésének eredménye 100%-os lett, talán még olyan esetekben is, ahol kisebb hiányosságokat állapított meg a minősítő bizottság. A gyakori 100%-os eredmény oka az volt, hogy abban az esetben, ha a minősítő bizottság három tagja közül egy adott indikátor esetében két tag 3 pontot, míg egy tag 2 pontot ad, az egész számra történő kerekítés eredménye még mindig 3-at adott. Ugyanez a helyzet a nyolc kompetencia végeredményként jelentkező pontszámának kiszámításánál is. Azaz ha a minősítő bizottság tagjai nem azonos indikátornál, kompetenciánál értékelik egyformán "gyengébb"-re az eredményt, akkor a kerekítési szabályok miatt a szoftver (eddig a 3-as skáláról 5-ös skálára is átszámolt) maximális eredményt adott.

A szélsőséges helyzetet észlelte az Oktatási Hivatal is, ezért módosított a kompetenciák értékelési metódusán: megszűnt a 0-3 pont 5 pontra való átszámítása, azonban a kompetenciánként maximum 3 pontos eredményt nem egészre kerekítve, hanem két tizedes jegyre számítja a szoftver. Ezzel az eljárással lényegében megszűnt az egészre kerekítés feljavító hatása, amelyet az előző bekezdésben részleteztünk.

Az új metódus általában rontja a minősítés %-os eredményeit, jellemzően leginkább az eddig 100% vagy ehhez közeli kiválóan szereplő kollégák esetében. Tapasztalataim szerint a legjobb eredmények esetén sem nagyobb a "rontás" 5%-nál. Az új eljárással lényegében megszűnnek a 100%-os eredmények. A modellszámítások alapján az a tapasztalatom alakult ki, hogy a még mindig nagyon jól, de "csak" 90% körül szereplők esetében a rontás kisebb mértékű, míg a 80%-os eredményesség körül az eredmények romlását mutató tendencia megszűnik.

Nem lehet teljesen pontos képet alkotni a folyamatról, mert a három szakértő pontozása rendkívül változatos lehetőségeket vonultat föl. Másrészt nincs pontos információnk arról, hogy a szakos szakértő óralátogatásának 40%-os beszámítási arányából hogyan alakul ki végső soron a szakos szakértő pontokban megnyilvánuló értékelése. Feltehetőleg úgy, hogy a foglalkozások látogatását 4-szeres szorzóval, a portfólió értékelését pedig 6-szoros szorzóval, majd az eredmény 10-zel való osztásával (arányos osztás!) számítja ki a program.

Az alább letölthető Excel-táblában (fiktív és valódi) mintákon tanulmányozhatjuk az új pontozás és a régi értékelés közötti különbségeket. Nézzék meg nyugodtan, érteni fogják! Az utolsó táblát üresen hagytam annak érdekében, hogy bárki beírhasson tetszőleges fiktív (vagy akár valódi) értékeket, és ennek alapján tekinthesse át az új és a régi értékelés közötti különbségeket! Ki is nyomtathatja az táblázatot!

Itt töltheti le a cikkben említett táblát: Kompetenciák pontozása

A szakértő kollégák kedvéért: ha a minősítő bizottság tagjainak végső értékelése után az elnök gépén megjelenő számsorokat (előbb az elnök által adott 8 pontszámot) kijelöli, és bemásolja a táblázatba, majd a bizottság másik két tagjának eredményét is bemásolja, ezt követően a 3x8 eredmény kijelöli, kiadja a "Csere" parancsban azt, hogy a minősítési felületen a 2.27 pontszámban szereplő "." szimbólumot az Excel által is kezelhető tizedes vesszőre "," módosítsa minden számban, vagy kézzel átírja a 24 db tizedespontot tizedes vesszőre, akkor látni fogja, hogy hány kb. hány százalékot ért el a kolléga az új, és hány százalékot ért volna el a régi számítási mód szerint. Természetesen ekkor az eredményeket már nem lehet megváltoztatni!

 

A mappában található képek előnézete Feleségem virágai