Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Feltöltési tapasztalatok

2014.02.12

 Feltöltési tapasztalatok

 
Február 11-én este elkezdtem a portfóliós felület feltöltési munkálatait. Másfél órai munkával oda jutottam, hogy az egyszerűsített portfóliót 32%-os, a teljes portfóliót 22%-os készültségre jelezte vissza a felület. Ez igazán nem rossz eredmény másfél órai munkával! Lehet tehát haladni. Igaz, ilyen ütemben csak akkor, ha készen vannak a feltöltendő dokumentumaink. A ma hajnali egyórás munkával feltöltöttem további 3 óratervet és kis reflexiót, és már 56%-ot, illetve 37%-ot mutatott a kijelző!
 
1. Első lépésként a „Profil” menü feltöltésére kell egy negyedórát szánnunk: a felület a KIR-ből importálja személyi adatainkat, a szakképzettségünkre, szakvizsgánkra és a diplomáinkra vonatkozó adatokat. Ellenőriznünk kell, hogy a munkaviszonyunk (szakmai gyakorlatunk) időtartamára vonatkozó adatok teljesek-e! Amennyiben nem, azt jeleznünk kell a munkáltatónak, aki jogosult az adatok KIR-ben történő pontosítására.
 
2. Második lépés a „Szakmai önéletrajz” adatainak feltöltése, szintén maximum negyedórás munkát igényel. A személyes adatokat és a végzettségre vonatkozó adatokat a KIR-ből importálja a rendszer, ezzel nincs teendőnk. A szakmai tapasztalatokat a „Profil” menüből emeli át a szoftver, az esetlegesen hiányzó szakmai tapasztalatokat ezen a felületen kiegészíthetjük. Furcsaság, hogy a munkakör megjelölésénél a lenyíló táblázatban szerepel a tanár, tanító, óvónő, stb. feladatkör, de a beosztás lenyíló táblázatában már csak intézményvezetői, helyettesi, utolsóként pedig a munkaközösség-vezetői beosztás szerepel. Nincs olyan lehetőség, hogy „nincs” beosztásom. A szoftver készítői nyilván a vezetői beosztásra gondoltak, ez esetben azonban kellene a lenyíló menüben egy „nincs” válasznak lennie. Kérdésemre a szerkesztők ezt írták: "A beosztás lenyíló ablak kitöltése nem kötelező, amennyiben nem vonatkozik önre, kérem, hagyja figyelmen kívül!"
 
Az egyéb szakmai tapasztalat, pedagógus-továbbképzésben való részvétel, publikációs tevékenység, nyelvismeret fülek üresen is maradhatnak, vagy részben ki lehet tölteni azokat. Hogy mi szükség van a szakmai önéletrajz menüben az érdeklődési kör megjelölésére, azt föl nem foghatom!
 
3. A pedagógiai tevékenység dokumentumai csoportról később írok, mert érdekesebb és fontosabb az olvasók számára az utolsó fülként szereplő „Nevelő-oktató munka dokumentumai” c. rész feltöltésének tapasztalatai. Itt először is be kell jelölni a betöltött munkakört, majd választani kell, hogy a portfólió alapdokumentumait a teljes változat vagy az egyszerűsített változat szerint szeretnénk feltölteni. Itt kattintgassanak, próbálgassanak nyugodtan: a választás nem jelent elköteleződést, bármikor bármelyik választás szerint feltöltendő alapdokumentum-listát kiadja a szoftver, nem lehet elrontani!
 
Az egyszerűsített változatban elsőként a csoportprofilt kell feltölteni, ennek hiányában nem engedélyez a szoftver továbblépési lehetőséget. Meg kell adni a csoport jellemzőit, majd pdf formátumban föl kell tölteni a csoportprofilt vagy csoportprofilokat. Ezt úgy kell csinálni, hogy a Wordben elmentett dokumentumra kiadjuk a „Mentés másként” parancsot, és a lenyíló menüben kiválasztjuk a „pdf” fájlformátumot. Ezután jön a csoportprofilhoz véleményem szerint teljesen fölösleges rész: a szoftver előhozza a 8 pedagógus kompetenciát, egyenként lenyitja a 8-10 alpontot, és itt be kell jelölnünk a csoporthoz relevánsnak tartott kompetenciákat. Ha mindent kitöltöttünk, mentsünk és lépjünk tovább.
 
Térjünk rá a csoporthoz tartozó tematikus terv feltöltésére! A szoftver a tematikus tervhez itt is jellemző adatokat kér, majd ismét jön a 8 kompetencia a száz alpontjával, és a tematikus tervben is szenvedhetünk a klikkeléssel. Klikkeljünk! Ezt követően föl kell tölteni a tematikus tervet pdf formátumban, ahogyan azt az előzőekben tettük. A tematikus tervhez azonban reflexiót is megkíván a szoftver, amelyre persze számítottunk is. Ha még nem áll rendelkezésünkre, ne aggódjunk, a tematikus tervünk elmenthető, és pirossal jelzi a reflexió feltöltésének szükségességét.
 
Most érkeztünk el a 10 óraterv egyenként történő feltöltéséhez, ezt szerettem volna látni már régen, ezért dolgoztam! Kéri az óraterv nevét, jellemző adatait, a tantárgyat. Azt még nem sikerült kiderítenem, hogy mit ért kapcsolódó tantárgy alatt, de sebaj: hosszú a portfóliós munkaidő! Na és mit gondolnak, mi jön most? Igen: a kompetenciákat kell minden egyes óratervhez külön-külön bejelölni; már azokat, amelyeket az adott órán fejleszthetőnek, gyakorolhatónak tartunk. Feltöltjük az óratervet pdf formátumban, majd a mentés alkalmával a szoftver kéri a reflexiót. Most már biztosan tudhatjuk, amit eddig nem, a reflexiókat minden óra után egyenként kell feltölteni pdf formátumban. Ne feledjék a javaslatot: egy bekezdésnyi reflexió!
 
Összegzés: a felület jól használható, meghatározza az egymásra épülő dokumentumok feltöltési sorrendjét, ami barátságos és korrekt lépés. Arról meg nem tehet, hogy százezer kompetenciát kell bejelölnünk, hiszen a portfólió értékelésének alapját a pedagógus kompetenciák határozzák meg. Szóval, töltsünk, haladjunk!
 
Kazincbarcika, 2014. február 13.
 
Petróczi Gábor
portfólió-menedzser

 

 

A mappában található képek előnézete Lurdy-ház-2013