Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Új pedagógus munkakörök a köznevelési törvényben

2012.05.30

A 2012. szeptember 1-jétől hatályba lépő köznevelési törvény (2011. évi CXC. törvény) 3. sz. melléklete tartalmazza a pedagógus munkaköröket, amelyek közül néhányat emelünk ki a teljesség igény nélkül:

Eddig is és ezután is létező leggyakoribb munkakörök:

  • tanító,
  • tanár,
  • középiskolai tanár,
  • könyvtárostanár
  • fejlesztő pedagógus

            munkakörök

Újonnan megjelenő munkakörök

  • idegennyelv-tanár, a szükséges szakképesítés nyelvtanár
  • testnevelő tanár, a szükséges szakképesítés testnevelő tanár
  • ének-zene tanár, a szükséges szakképesítés ének-zene szakos tanár

Az e munkakörökben dolgozó pedagógusokat 2012. szeptember 1-jétől a most betöltött tanár vagy középiskolai tanár munkakörből az új munkakörbe kell kinevezni. A kinevezés módosítása a munkáltató és a munkavállaló közös akaratával lehetséges. Nem szabálytalan az sem, ha az e csoportba sorolható pedagógusok kinevezésében 2013. augusztus 31-ig a régi munkakör megnevezése szerepel, mert a közoktatási törvény 1. sz. melléklete Harmadik részének Pedagógus munkakörök c. fejezete csak 2013. augusztus 31-én veszíti hatályát.

A közevelési törvény által 2013. augusztus 31-én megszüntetett munkakörök:

  •  napközis foglalkozást tartó tanár
  • tanulószobai foglalkozást tartó tanár

A napközis vagy tanulószobai tanári munkakörbe kinevezett kollégák a 2012/2013-as tanévben még lehetnek ebben a két munkakörben, de 2013. szeptember 1-jétől kinevezésükben már az új munkakört kell feltüntetni.

 

A mappában található képek előnézete Képek az iskolámról


 

Hozzászólások

Hozzászólások megtekintése

Re: 2490 Pusztaszabolcs, József Attila Általános Iskola

(Petróczi Gábor, 2012.11.09 20:28)

Kedves Beta!
Köszönöm kedves visszajelzését a rácalmási előadásról, én is élveztem a közönség figyelmét és érdeklődését! Örülök, ha honlapom látogatójává vált.
Kérdésére: a köznevelés tv. ezt írja:
98. § (4) Az emelt szintű oktatás kivételével az iskolai nevelés-oktatás ötödik évfolyamán az adott tantárgy oktatására és pedagógus-munkakör betöltésére jogosít a szakkollégium elvégzését igazoló tanítói végzettség és szakképzettség.
A válasz tehát: nem csak tesnevelés, hanem bármely szakos szakkollégiumi végzettség feljogosít az 5-6. évf.-on a tantárgy oktatására. Remélem, megnyugodott!

Re: Re: 2490 Pusztaszabolcs, József Attila Általános Iskola

(Á. Farkas Beáta, 2012.11.12 08:47)

Tisztelt Igazgató Úr!
Köszönöm gyors válaszát, de sajnos azt kell írnom, hogy nem igazán nyugodtam meg a problémámmal kapcsolatosan. Az Ön által említett törvényi hivatkozás szövege csak az 5. évfolyamon való tanításról szól a tanítói-bármely szakkollégiumi végzettség esetén. Ezzel a hivatkozással viszont nem világos számomra, hogy mi alapján lehet ezt 6. évfolyamra is alkalmazni.
Nem szeretném terhelni és túl sok idejét elrabolni a probléma részletes leírásával, de miután a válasza nem nyugtatott meg egyértelműen, ezért fordulok ismét Önhöz.
A problémámat az okozza, hogy van egy kolléganőm, aki matematika szakkollégiummal rendelkezik, ami nem műveltségterületi végzettség. Ez a kolléganőm 5-6. évfolyamon tanít matematikát.
Az elmúlt tanév végén a kormányhivataltól ellenőrzést végeztek az iskolánkban, amely során jegyzőkönyvben kiemelték, hogy 6. évfolyamon való matematika tanításhoz nem megfelelő a végzettsége.
Szeptembertől beiskoláztuk matematika műveltségterület szakra, azért, hogy ne csak 5.-ben taníthasson.
Az Ön válasza alapján felesleges a továbbtanulása. Viszont, amikor elküldtük a jelentkezését, beszéltem a képzést hirdető főiskola ezzel foglalkozó felelősével, s Ő is azt mondta, hogy nem felel meg a szakkollégium a műveltségterületnek, így el kell végezni ezt az 1 évet ahhoz, hogy taníthasson 6.-ban is.
Elnézését kérem, hogy ismét zavartam, de a korábban leírtak alapján talán nem volt egyértelmű, hogy mit is szeretnék igazán tudni.
Köszönettel várom válaszát: Á.Farkas Beáta

Re: Re: Re: 2490 Pusztaszabolcs, József Attila Általános Iskola

(Petróczi Gábor, 2012.11.12 16:54)

Kedves Beáta!

Igaza van, csak az 5. évfolyamon jogosít föl a szakkollégiumi végzettség a felső tagozatos tanításra. Elnézését kérem.

modavulrich@freemail.hu

(Kérdező, 2012.11.11 21:49)

Tisztelt Igazgató Úr!

Magyar-pedagógia szakos végzettségem van. Magyartanárként heti 4 órám van, napközis nevelőként pedig 23. Ez utóbbihoz a pedagógia szakomat használom (a 92-es közoktatási törvény 17. §, j pontja vonatkozik erre, ha jól tudom) - de nem vették eddig figyelembe.
Igazgatónk jelzi a fenntartó felé a "tévedést". Az lenne a kérdésem, hogy a köznevelési törvényben nem módosították a munkakör betöltésére vonatkozó feltételeket? Jár valamiféle pótlék/keresetkiegészítés, ha mindkét szakomat használom? Köszönöm a válaszát!

Péter

Re: modavulrich@freemail.hu

(Petróczi Gábor, 2012.11.12 17:02)

Kedves Kérdező!
A K.t idézett paragrafusa már hatályon kívül van. A napközis feladat a köznevelési tv. 98. § (1) alapján bármely tanári v. tanítói szakképzettséggel ellátható, így a magyartanárival is. Tehát a munkáltatója nem feltétlen a pedagógia szakos végzettsége miatt bízza meg a feladattal. A 138/1992. (X.8.) Korm.r.14/A § (2)/b szakasz alapján 5%-os illetménynövelésre jogosult:

"(2) A kinevezésben feltüntetett további szakképesítés hasznosításának mértékétől függetlenül illetménynövekedés illeti meg a pedagógust
b) az óvodai nevelésben és az iskolai oktatásban, ha az óvodapedagógusi, tanítói, tanári végzettsége mellett pedagógiai, pedagógia szakos előadói, szociálpedagógiai, nevelőtanári, .... szakképzettséggel rendelkezik."

admin@altisk-tolcsva.sulinet.hu

(Szabó Zoltán, 2012.09.13 10:33)

Tisztelt Igazgató Úr !

Napközis kolléganő besorolásával kapcsolatban szeretnék egy kérdést feltenni : pedagógia szakos nevelőtanári diplomát , majd tanítói diplomát szerzett, jelenleg alsós napközis csoport vezető.
Figyelembe kell e venni besorolásakor a ped. szakos diplomát, vagy csak a tanítói alapján soroljuk be ?
Válaszát előre is köszönöm,üdvözlettel : Szabó Zoltán

Re: admin@altisk-tolcsva.sulinet.hu

(Petróczi Gábor, 2012.11.11 20:37)

Kedves Zoltán!
Mivel mindkét diplomával vezetheti a napközis foglalkozásokat, mindkettőt érdemes elfogadnod a munkakör betöltéséhez. Ugyanakkor nem minősül további szakképzettségnek, mert nem taníthat vele újabb tantárgyat. De ha jó akarsz lenni, elfogadhatod.

Kecskemét

(Andrea, 2012.11.10 17:22)

Tisztelt Igazgató Úr!
Érettségi elnöknek szeretném akkreditáltatni magamat. Szakközépiskolásokat és szakmunkásokat is tanítok. 10 év szakközépiskolai gyakorlat szükséges, ami meg is van (a heti min. 6 órám mindig megvolt a szakközépiskolában), de ebből 6 évet úgy tanítottam, hogy még nem volt egyetemi végzettségem, csak főiskolai.
Tehát 4 éve már megvan az egyetemi végzettségem.
Jogszerűen taníthattam-e szakközépiskolában abban a 6 évben?
(Tudtommal az igazgatóm jogszerűen alkalmazott szakközépiskolai órákra.) Milyen jogszabályra hivatkozhatok, ha 10 évet kell igazolnom?
Ön szerint jogosult vagyok-e jelentkezni érettségi elnöknek?
Válaszát előre is köszönöm!

Re: Kecskemét

(Petróczi Gábor, 2012.11.11 20:32)

Kedves Andrea!
Téved, a szakközépiskolában az egyetemi végzettség korábban és most is szükséges volt, kivéve a testnevelés, ének-zene, rajz, idegen nyelv tantárgyakat. Ugyanakkor meg tudom nyugtatni, mert a köznevelési tv. 82. § (1)/b csak tíz év pedagógus szakmai gyakorlatot ír elő, továbbá megfelelő egyetemi szintű szakképzettséget. Tehát a listára úgy is fölkerülhet (elvileg), hogy 10 év tanítói gyakorlata van, és idén megszerezte az egyetemi szintű diplomát pl. kémiából. Tehát nyugodtan jelentkezzen, de szakvizsgára ehhez feltétlenül szüksége van, amelyet ugyanez a szakasz követel meg.

veszprém

(kekmadarike@gmail.com, 2012.11.01 21:14)

Tisztelt Igazgató Úr!
Egyre több helyről hallom, hogy a köznev. tv. értelmében félő, hogy az alsó tagozaton megszűnik az un. kéttanítós (gurulós, tantárgycsoportos) rendszer az egésznapos isk. kivételével. Lehetségesnek tartja, hogy az emelt óraszámok terhére egy pedagógusnak az adott osztálya mellett még máshol is be kelljen tanítania, vagy akár napközis foglalkozást tartania? Így egy osztályban akár több pedagógus között oszlik meg a délutáni napközis felügyelet a kicsiknél?
Várom válaszát: tisztelettel: Irén

Re: veszprém

(Petróczi Gábor, 2012.11.04 06:00)

Kedves Irén!
Én nem hallottam ilyen rémhíreket: szerintem elég felfordulás van a közoktatásban az efféle direkt beavatkozások nélkül is. Tehát én bízom benne, hogy nem szűnik meg a kéttanítós rendszer, már csak azért is, mert ennek támogatása vagy tilalma sem fogalmazódott meg eddig jogszabályban. Remélhető, hogy eztán sem lesz ilyen.
Ha esetleg mégis, akkor a kérdésére igen a válasz, tehát akár a napközis (egyéb) feladatok ellátása is több pedagógus munkakörébe tartozhat.

Re: Re: veszprém

(Irén, 2012.11.05 19:31)

Tisztelt Igazgató Úr!
Köszönöm gyors válaszát. Én is reménykedem benne, hogy megmarad ez a mára már sok helyen jól bevált rendszer.
Nagyon kedves Öntöl, hogy időt, energiát nem sajnálva válaszol a ma oly sok bizonytalansággal járó munkánk megkönnyítése érdekében. Köszönöm!

varga.tamasne@fasori.hu

(Varga Tamásné, 2012.11.01 23:47)

Tisztelt Igazgató Úr!
Egy rendeletet kerestem,s így jutottam erre a honlapra. Nagyon sok pontos, érthető információt adott nekem, köszönet érte!!!Testnevelő tanárként iskolánkban gyógytestnevelés órát is tartok.Az új törvényben azonban nem találom a gyógytestnevelést.Mi lesz a sorsa?A "rendes" testnevelés órák óraszámának növelése milyen hatással lesz a gyógytestnevelés órákra?Nagyon köszönöm,ha ebben a kérdésben is irányt tud mutatni.Tisztelettel,Varga Tamásné

Re: varga.tamasne@fasori.hu

(Petróczi Gábor, 2012.11.02 19:32)

Kedves Kolléganő!

Nincs semmi probléma a gyógytestnevelési órákkal, azokat továbbra is a kötelező óraszám keretében kell megtartani. A testnevelési órák számának növekedése semmiféle hatással nem lehet erre. Bár az csak most jut eszembe, hogy azoknak a tanulóknak, akik normál testnevelésre járhatnak, nyugodtan biztosítható a heti öt óra úgy is, hogy ebből két óra gyógytestnevelés. Ezt is írja a 20/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet 142. §-a. Ez ugyan kicsit hiányos, hiszen azt írja (ez lehet az aggodalmának az oka?) hogy a gyógytestn. órákat a szolgálató intézményben kell megtartani.Ugyanakkor a mellékletben azt írja, hogy minden intézényben kell lennie gyógytestnevelés megtartására alkalmas teremnek.

Re: Re: varga.tamasne@fasori.hu

(Varga Tamásné, 2012.11.04 20:35)

Tisztelt Igazgató Úr!
Válaszát nagyon köszönöm,tisztelettel,Varga Tamásné

tigkonyvtar@gmail.com

(Katalin, 2012.10.29 21:54)

Tisztelt Petróczi Úr!
Kétszakos középiskolai tanári diplomával és informatikus-könyvtárosi végzettséggel teljes állású könyvtáros-tanárként dolgozom egy gimnáziumban. Ma az igazgatóm, mintegy mellékesen, közölte velem, hogy pedagógiai munkát segítő alkalmazott leszek. A köznevelési törvényt én úgy értelmezem, hogy a 3. mellékletben foglaltak szerint az én végzettségem továbbra is megfelel a könyvtáros-tanári munkakör betöltésére; ugyanakkor a 2. melléklet szerint a mi 600 fős iskolánkban plusz egy fő, a pedagógiai munkát segítő alkalmazott foglalkoztatása finanszírozható.
Van-e jogalapja a vezetőm döntésének? Ha az intézmény könyvtárában csak pedagógiai munkát segítő alkalmazott dolgozik, ki fogja megtartani a könyvtárhasználati órákat, amelyeket az új kerettantervek továbbra is előírnak? És leginkább, nem fenyeget-e az a veszély, hogy új munkakörömben felülkvalifikáltnak számítok majd - és ezért elbocsátanak?
Válaszát előre is köszönöm! Tisztelettel:
Katalin

Re: tigkonyvtar@gmail.com

(Petróczi Gábor, 2012.11.04 06:53)

Kedves Katalin!
Nyugodjon meg, a tv-t jól értelmezi: az iskolai könyvtáros munkaköre pedagógus-munkakör a 3. sz. melléklet 14. sora szerint. A 2. melléklet csak a könyvtárral kapcsolatos álláshelyek finanszírozásáról szól (igaz, kicsit hibásan!). Tehát Ön fogja megtartani a könyvtárhasználati órákat. Megfelel a végzettsége és szakképzettsége. Nem fogják elbocsátani, csak győzze meg az igazgatóját a 3. sz. mellékletben foglalt előírásról! Sok sikert, menni fog!

Átsorolás - SPM

(Papp Tamás, 2012.10.30 12:47)

Tisztelt Igazgató Úr!
Segítséget szeretnék kérni abban, hogy a munkáltatóm hogyan veheti figyelembe játék- és szabadidő-szervező tanári diplomámat, amit az ELTE-n szereztem speciális pedagógiai modul MA szakképzésben.
Jelenleg biológia-földrajz-informatika szakos tanárként dolgozom főiskolai végzettséggel. Tanórán kívüli szabadidős feladatokat is végzek pl. iskolai farsangot szervezek, teljes felső tagozatot érintő erdei iskolát, nyári tábort szervezek. Diákönkormányzatot segítő pedagógus vagyok.
Milyen lehetőség van rá és mit kell az igazgatómnak tenni, hogy a Játék-és szabadidő-szervező MA diplomám figyelembe vehető legyen és az F kategóriából a H fizetési kategóriába kerüljek.
Köszönöm segítségét!
Papp Tamás

Re: Átsorolás - SPM

(Petróczi Gábor, 2012.11.04 06:47)

Kedves Tamás!
Ha tanári kinevezésed van, akkor a szabadidőszervezői MA-diplomád után nem sorolhatnak a H fizetési osztályba, mert a biol-földr.-inf. tanári feladataid ellátásához ez nem szükséges. A diákönkormányzat, a farsang szervezése, stb. feladatok itt nem segítenek, mert ezek a feladatok tanári képesítéssel is elláthatók.
Ha H-ba szeretnél kerülni, akkor ehhez a munkáltatónak a kienvezésedet kell módosítania: vagy szabadidőszervező munkakörbe sorol át, vagy tanár/szabadidőszervező kettős munkakörbe úgy, hogy megadja, hogy az egyes munkaköröket a munkaidő hányadrészében kell ellátnod. Vigyázat: a szabadidő-szervezői státus nem pedagógus, hanem pedagógiai munkát segítő munkakör, ezért ahhoz heti 40 órás munkaidő tartozik. A szabadidő-szervező feladatkör a 138/0992. (X.8.) korm.r. 1. sz. melléklete szerint E-J fizetési osztályban alkalmazott szakemberrel látható el, tehát nincs akadály.

nocsi2@citromail.hu

(Csilla, 2012.10.15 14:33)

Tisztelt Petróczi Úr!
A köznevelési tv-ben gyermekvédelmi felelősről nem olvastam. Ki és hogyan fogja ezt a fontos munkát ellátni? Üdvözlettel: N. Csilla


« előző

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Következő »