Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A közoktatási intézmény kötelező szabályzatai

2012.09.11

Figyelem! A szabályzatok jegyzéke 2012. szeptember 11-én készült. Elképzelhető, hogy valahol tévedtünk, valamit kifelejtettünk, pontatlanul idéztünk, stb. Kérem, ha valamely szorgos olvasónk ilyennel találkozik, szíveskedjék jelezni számunkra!

A kötelező iskolai szabályzatok jegyzéke itt tölthető le, lejjebb pedig olvasható: 

Kötelező iskolai szabályzatok jegyzéke

  

A legfontosabb intézményi szabályzatok, 2012.
 
a köznevelési és egyben az államháztartási rendszerben működő intézmények számára
Knt: a Nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény
Kékkel: az új szabályozások
 
Pedagógiai terület:
·    pedagógiai program (helyi tantervek, környezetnevelési elvek már nem külön programban kell hogy megjelenjenek), Knt. 26.§, 20/2012. (VIII.31.) EMMI r. 7. §, 6. §
  • az egészségfejlesztési program a pedagógiai program része, 20/2012. (VIII.31.) EMMI r. 128.§ (5)
  • tanulmányok alatti vizsga (osztályozó vizsga, stb.) követelményei, 20/2012. (VIII.31.) EMMI r. 65.§ (5)
·    házirend, 20/2012. (VIII.31.) EMMI r. 5. §
o   továbbképzési program 5 évre, évente a beiskolázási tervek, 277/1997. (XII.22.) Korm.r.
o   nyilvántartás a pedagógus továbbképzésben résztvevőkről, 277/1997. (XII.22.) Korm. r.
·    gyakornoki szabályzat, Kjt. 22.§ (9)
 
Szervezeti és működési szabályzat és kötelező részei vagy mellékletei:
·adatkezelési szabályzat, Knt. 43. § (1), az SzMSz kötelező melléklete
·      az SzMSz része az iskolai könyvtár SzMSz-e, 20/2012 (VIII.31.) EMMI r. 4. § (2)/g), ennek kötelező mellékletei pedig (163. §, 167.§)
·      gyűjtőköri szabályzat, könyvtárhasználati szabályzat, könyvtárostanár és könyvtáros munkaköri leírása, katalógus szerkesztési szabályzata, tankönyvtári szabályzat
·      a tanulói tankönyvellátás iskolai rendje, 2001. évi XXXVII. tv. 7.§ (1)
 
·Már nem kell az SzMSz-ben vagy mellékletében szabályozni az alábbiakat:
 a katasztrófa-, a tűz- és a polgári védelmi tevékenység szervezeti és végrehajtási rendjének meghatározása, mert a 37/2001. (X.12.) OM-r. 2008.01.06-tól nem hatályos
 ellenőrzési nyomvonal, mert a 217/1998. (XII.30.) Korm. r. már nincs hatályban
szabálytalanságok kezelési rendje, 292/2009. (XII.19.), 292/2009. Korm. r. (XII.19.) 156.§ (2) Korm. r. már nincs hatályban
 
Szervezeti terület:
·    kollektív szerződés (nem kötelező), Kjt. 2.§ , közalkalmazotti szabályzat, Kjt. 2.§
·    a diákönkormányzat 20/2012. (VIII.31.) EMMI r. 120. § (3)
·     az iskolaszék, szülői szervezet működési szabályai, Nkt. 73. §(6)
·    minőségirányítási program, Ktv. 40.§ (10) hatályon kívül van
·    az oktatási igazolványok (diák, pedagógus) kezelési rendje, 362/2011. (XII.30.) Korm.r. 7.§ (2)/f
·    szabadságolási terv, Kjt. 16. § (2)/f 
·    munkavédelmi szabályzat, 1993. évi XCIII. tv. a munkavédelemről 2.§ (3)
·    kockázatértékelési szabályzat, 1993. évi XCIII. tv. a munkavédelemről, 54.§ (2)-(5)
·    tűzvédelmi szabályzat, 1996. évi XXXI. tv. 19.§ (1)
·    közbeszerzési szabályzat, közbeszerzési tv. 6.§ (2)-(3)
·    esélyegyenlőségi terv (50 fő alkalmazása felett), 2003. évi CXXV. tv. 63.§ (4)
·    vagyonnyilatkozati szabályzat, 2007. évi CLII. tv 11. § (6)
 
A számviteli politika keretében kell elkészíteni:
·      pénzkezelési szabályzat, 249/2000. (XII.19.) Korm. r. 8.§ (4)
·      önköltség-számítási szabályzat, 249/2000. (XII.19.) Korm. r. 8.§ (4), (14)-(16)
·      eszközök, források leltározási és leltárkészítési szabályzata, 249/2000. (XII.19.) Korm. r. 8.§ (4)
·      eszközök és források értékelési szabályzata, 249/2000. (XII.19.) Korm. r. 8.§ (4), (17)
·      kötelezettségvállalás, utalványozás, ellenjegyzés rendje, 368/2011. (XII.31.) Korm. r. 13.§ (2)/a
·      élelmezési szabályzat, 249/2000. (XII.19.) Korm. r. 8.§ (9)
·      gazdasági ügyrend, 368/2011. (XII.31.) Korm. r. 9. §, 13.§ (2)/a,(5)
·      beszerzések szabályozása, kiküldetések, reprezentációs kiadások, gépjárműhasználat, telefonhasználat, közérdekű adatok kezelésének szabályozása, 368/2011. (XII.31.) Korm.r. 13.§ (2)
·      belső kontrollrendszer, 2011. évi CXCV. tv. 69.§
 
Kazincbarcika, 2012. szeptember 11.
 
Petróczi Gábor s.k.                                                             Sáfrányos Józsefné s.k.         
igazgató, közoktatási szakértő                                           gazdasági igazgatóhelyettes

 

 

 

A mappában található képek előnézete Egyházi iskola lettünk

Hozzászólások

Hozzászólások megtekintése

zajacz@discimus.

(zajacz gizella, 2012.11.08 11:15)

Kedves Igazgato Ur mi csak erettsegi utani szakkepzessl foglalkozunk feladatmegnevezes 853121nappali rendszeru szakkozepiskolai oktatas vagy 853124 szakkozepiskolai felnottoktatas? az Alapito okiratba mit irjak ? koszonom zajacz gizella

Közalkalmazotti Tanács

(Tóth Menyhért, 2012.11.06 15:52)

Kedves Igazgató Úr!
Arra a kérdésre szeretnék választ kapni, hogy szükséges-e megalakulnia tagiskolánkban a KT-nak (eddig a Szakszervezet képviselte a közalkalmazottakat, de sajnos lecsökkent a létszám) most januárig.Egyáltalán tagiskolaként szükséges-e külön KT?Vagy intézményi szinten kell képviseltetni a tagiskolát a közös KT-ban?
Előre is nagyon köszönöm válaszát!

Re: Közalkalmazotti Tanács

(Petróczi Gábor, 2012.11.06 18:09)

Kedves Menyhért!

Rossz helyen keresed a választ a kérdésedre. Az Igazgató kollégáknak c. menü vége felé megtalálod a Közalkalmazotti Tanács választása c. bejegyzést, amelyben megtalálható, hogy 50 fő fölött a törvény kötelezővé teszi a KT megalakítását, de (büntető) jogkövetkezményeket nem fűz annak elmaradásához. A tagiskolákban nem kell külön KT-t választani, az intézményi szinten alakulhat meg. A szakszervezet nem képviselheti a közalkalmazottakat, az érdekvédelmi szervezet, a KT feladatait, jogosítványait nem veheti át.

Re: Re: Közalkalmazotti Tanács

(Tóth Menyhért, 2012.11.08 09:37)

Nagyon köszönöm a segítséget!

Balatonfüred

(Teszéri Judit, 2012.10.23 18:18)

Kedves Igazgató Úr!

Kérem legyen szíves abban segíteni, hogy az egyházi iskoláknak milyen kötelező gazdasági szabályzatokat kell megalkotni. Úgy gondolom az ÁHT és kormányrendeletei nem vonatkoznak az egyházakra, ezért több szabályzat kiesik a kötelezettség alól. Sajnos a mai napig nem találtam olyan egyértelmű iránymutatást, hogy az egyházi iskolákra mi vonatkozik pontosan.
Amennyiben mód és lehetőség van rá kérem segítsen.
Nagyon köszönöm, szép napot kívánok Önnek.
Tisztelettel: Teszéri Judit

Re: Balatonfüred

(Petróczi Gábor, 2012.10.23 20:30)

Kedves Judit!

Nem is fog találni ilyen szabályzatot! A szabályzatok jegyzékéből törölje az összes Kjt. által előírt szabályzatot, továbbá az államháztartási korm. r. által előírtakat. Akkor a gazdálkodásra vonatkozó előírásokból (tudom, az imént megcsináltam) semmi nem marad benne. A fenntartó azonban elő fog írni hasonló tartalmú szabályzatokat, mert a gazdálkodás átláthatóságát biztosítania kell. Tehát az a javaslatom, hogy a közbeszerzési szabályzatok kivételével - egyeztetve a fenntartóval - készítse el az összes számviteli szabályzatot! Ha ad egy mail-címet, megküldöm azt a szabályzati listát, amelyre én jutottam!

Re: Re: Balatonfüred

(Teszéri Judit, 2012.10.25 09:02)

Kedves Gábor!

Köszönöm a segítséget, és a listát.
Minden jót kívánok Önnek, tisztelettel: Teszéri Judit

Általános Iskola Mosonszolnok

(Tóth Lajos, 2012.10.04 13:50)

Tisztelet Petróczi Úr!
Iskolánkban 2 takarító dolgozik. Közülük az egyik betegség miatt tartósan távol van, munkáját is a kollégája végzi egyedül. Milyen jogcímen lehet a többletmunkát honorálni?
Válaszát előre is köszönöm: Tóth Lajos

sulipocs@gmail.com

(Új seprű, 2012.10.04 10:19)

Tisztelt Igazgató Úr!Szinte lehetelen olyan órarendet készíteni társult intézmény,áttanítások,vidéki bejárók stb részére,hogy ne legyen olyan kolléga akinek valamilyen csoda folytán szabadnapja ne lenne.Ezért,a kérdésem a következő:Megkövetelhető -e,hogy az a pedagógus akinek azon a napon amikor nincs órája jelen legyen az intézményben?Válaszát köszönve,jó egészséget,az új kihívásokhoz minden jót kívánva:egy vidéki kolléganő!

benyi12@freemail. hu

(Ági, 2012.09.23 17:59)

Tisztelt Petróczi Úr!

Most kell elkészítenem az új SZMSZ-ünket. A leírtak alapján most nem világos nekem, hogy pl. kell-e szabályozni a tűzvédelmi előírásokat. Először leírja, hogy nem kell, majd a szervezeti területnél mégis felsorolja.
Ha nem kell az szmsz mellékletében szabályozni, akkor azt jelenti, hogy bele kell tenni?
Kérem segítsen nekem ebben.
Milyen egy jó szmsz felépítése? Melyek azok az aktuális jogszabályok, rendeletek, amik az Szmsz-t meghatározzák.

Üdvözlettel:Ági

Re: SzMSz

(Petróczi Gábor, 2012.09.23 20:22)

Kedves Ági!

Gyors, mint a villám! Én még a héten akarom készíteni, és én is rekorder leszek! Tegnap tartottam erről egy előadást, megtalálja a Főiskolai hallgatóimnak c. menüben. Kifejezetten az SzMSz-ről szól. Abban megtalálja a szükséges jogszabályokat!
A tűzvédelmi előírásokat nem rendeli el az szmsz-ben szabályozni. Tűzvédelmi szabályzat szükséges az iskolában, azt ön nem készítheti el, mert tűzvédelmi szaktevékenységnek minősül. De lehet, hogy nem erre gondolt, hanem a tanulók biztonságát tárgyaló előírásokra, vagy a tűzriadó tervre. Tehát a tűzvédelmi szabályzat nem része az szmsz-nek és nem is melléklete. A jó szmsz felépéítése logikus, és egyáltalán nem biztos, hogy követi a jogszabályban meghatározott sorrendet, mert az nem logikus. Nézze meg az iskolám honlapján a miénket (még régi!). Felteszem a tanügyigazgatás menüben az SzMSz módosításának szempontjait!

Továbbképzési program

(Katalin, 2012.09.19 16:47)

Tisztelt Igazgató Úr!
A 2013-2018 közötti továbbképzési programot 2012.március 15-ig el kellett készíteni.
Azóta a törvény változott,a még életbe sem lépő programot hogyan,és milyen határidővel kell módosítani?

Re: Továbbképzési program

(Petróczi Gábor, 2012.09.19 20:31)

Kedves Katalin!
A továbbképzésről szóló rendelet lényegében nem változott, nem is írta elő jogszabály a beiskolázási terv módosítását. Igazából nem is indokolja semmi; nincs tehát határidő. Ettől függetlenül az igazgató módosíthatja, ha erre szükség van.

Re: Továbbképzési program

(Petróczi Gábor, 2012.09.20 05:27)

Kedves Katalin!
Helyesen írja a továbbképzési program elkészítését. Nem írja elő jogszabály a módosítását, bár erre a nevelőtestületnek joga van. Ha úgy gondolják, módosítsák nyugodtan!

kerteszkata@vipmail.hu

(Kertész Katinka, 2012.09.17 21:40)

Tisztelt Igazgató Úr!
Kitüntetéséhez szívből gratulálok, kívánok nagyon jó egészséget Szerettei körében. Kívánom, élvezhesse még hosszú évekig környezete, tisztelői megbecsülését, mert nagy szaktudásával, elhivatottságával és önzetlenségével vívta azt ki. Segítségét kérem. Az intézményben az igazgatóhelyettesi munkakört, betöltheti –e két teljes állású pedagógus 50%-os részmunkaidőben, úgy hogy a munkakört betöltő pedagógus a teljes munkaidejének másik 50%-át tanár munkakörben teljesíti. A két pedagógus összességében heti 26 órát lát el, mint egy teljes munkaidejű igazgatóhelyettes és egy teljes munkaidejű tanár.(13órát-22/2+4/2). A két pedagógus a vezetői pótléknak is 50-50%-ában részesül. Jogilag hol támadható meg a „formáció”?
Köszönettel: Katinka

bolykine.andi@gmail.com

(Bolykiné Póczos Andrea, 2012.09.17 15:12)

Tisztelt Igazgató Úr!
Kérem szíves segítségét a tanulói hiányzások tekintetében. Mi a teendő, ha a tanuló 10 óránál már többet mulasztott, erről értesítettük a jegyzőt, kormányhivatalt, gyermekjóléti szolgálatot, de a tanuló továbbra is hiányzik, de a 30 órát még nem érte el a hiányzása.
Megtisztelő válaszát előre is köszönöm.

Igazolatlan hiányzás

(KePetróczi Gábor, 2012.09.17 20:04)

Kedves Andrea!
Ha jól sejtem, még tanköteles tanulóról van szól. Értesíteni kell írásban legalább két alkalommal, majd a jegyzőt, gyj-szolgálatot, kormányhivatalt. Eztán nem tudnak mit tenni: várni kell. Lehet, de nem kötelező további értesítést küldeni. Vigyázat: a 30 óra igazolatlan hiányzásnál csak akkor szűnik meg a tanulói jogviszony, ha nem tanköteles tanulóról van szó!

Állami irányítás

(Anita, 2012.09.15 14:27)

Tisztelt Igazgató Úr!
A kérdéseim azért ide írom, mert az ide tartozó menüpont nem működött nekem. Az iskolák állami kézbe kerülésével kapcsolatban kérdezném, hogy hogyan történik az óvoda leválása, ha iskola és egységes óvoda-bölcsődeként működünk. A 3000 főt külön településenként, vagy mivel három település intézményfenntartói társulásában látjuk el a feladatunkat együtt kell számolni? A megyei tanévnyitón olyan mondatok hangzottak el, hogy az önkormányzati társulásokat el kell felejteni, mert nem lesznek. Az intézményfenntartó társulások működhetnek azért. Remélem nem csak bennem vannak kérdések ezzel kapcsolatban, mert konkrét válaszokat nem igen kaptunk. Abba is bízok, hogy nem egyedül én vagyok ilyen tájékozatlan ebben az ügyben. Megtisztelő válaszát előre is köszönöm.

Re: Állami irányítás

(Petróczi Gábor, 2012.09.15 21:05)

Kedves Anita!
Ellenőriztem a Kötelező szabályzatok menüt, nekem letöltődött: próbálja még egyszer!
A 3000 főt a jogszabály településenként határozza meg, nem pedig társulásonként vagy fenntartónként. Tehát egyesével számolja!
Bizony a járások létrejöttével - bár nem kötelező - a társulások meg fognak szűnni. Természetesen továbbra is működhetnek a települések társulási szerződés alapján, de az iskolák mindenképpen állami irányítás alá kerülnek. Akár 3.000 alatt, akár felette van a lakosságszám. A különbség csak abban van, hogy a nagy településeknek a dologi területen működtetési kötelezettsége van.

baracsi.julianna@gmail.com

(Nagy Istvánné, 2012.09.13 08:58)

Tisztelt Igazgató Úr!
Szeretném megtudni, hogy az iskolai munkatervet a fenntartónak el kell-e
küldeni (vagy kellett régebben)
Mi a helyzet a beszámolókkal?
Köszönettel: Nagyné