Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Mit csinál egy igazgató október 1-jén?

2017.09.29

Mit csinál egy igazgató október 1-jén?

Hogy 2017-ben október 1-je éppen vasárnapi napra esik? Ez a kifogás teljes mértékben érdektelen! Amint azt minden gyakorló igazgató, óvodavezető kolléga tudja, október 1-je a statisztikai adatszolgáltatás hivatalos napja, bár a statisztika elkészítésének határideje október 15. napja.

Október 1-jén a gyakorlott intézményvezetők legfontosabb (egyetlen?) kötelező tevékenysége az, hogy a KIR Személyi Nyilvántartásból (KIR SzNy) Excel táblázatban elmentse az intézményben alkalmazottak és az iskola tanulóinak személyi nyilvántartási adatait. Október 1-jén (vagy az azt követő első munkanapon, idén tehát október 2-án) exportálni kell a KIR SzNy-ból a tanulói és pedagógus adatokat, és azt saját számítógépünkön el kell menteni, sőt ki kell nyomtatni. Vita esetén ugyanis ezzel tudjuk igazolni az intézményben foglalkoztatott pedagógusokra és tanulókra vonatkozó adatok hitelességét. Ráadásul abban a gyakori esetben, amikor október 15-ig utólag derül ki valamiféle hiányosságunk (elfelejtett tanuló, hibás munkakörben regisztrált pedagógus, hiányzó magántanulói jogviszony jelölése, stb.) ehhez a rögzített adathoz képest lehet a módosítást elvégezni. Ha a normatíva igénylése és elszámolása az október 1-jei statisztikában szereplő létszámtól eltérést mutat, ezt csak abban az esetben tudjuk realizálni, ha hivatalos feljegyzést készítünk arról, hogy a statisztikához képest milyen eltéréssel, mely tanulókra vagy pedagógusokra igényeltük a normatív támogatást.

A címben szereplő kérdésre némileg árnyaltabb választ adva az október 1-jét megelőző néhány napban az igazgatóknak arra kell kiemelt figyelmet és sok munkaórát fordítaniuk, hogy érdemben ellenőrizzék az iskolatitkár vagy az igazgatóhelyettes kollégájuk által a KIR Személyi Nyilvántartásában lévő terjedelmes listákat úgy a tanulók, mint a pedagógusok és más alkalmazottak vonatkozásában.

A pedagógusok esetében vagy egyenként végignézzük a Személyi Nyilvántartásban szereplő adatok érdemi részét: részmunkaidős vagy teljes munkaidős alkalmazás, határozott vagy határozatlan munkaviszony, óraadó, a pedagógus besorolása (Pedagógus I., Pedagógus II., Mesterpedagógus), stb., vagy Excel táblázatba exportáljuk az adatokat, elrejtjük a vizsgálatunk szempontjából érdektelen részeket (személyi adatok, oktatási azonosító, stb.), és végignézzük a foglalkoztatásra vonatkozó információkat. E munkálatok során kiemelt figyelmet kell fordítanunk az új pedagógusok adatainak helyes megjelölésére, valamint azokra a kollégákra, akiknek foglalkoztatásában, státusában valamilyen változás állt be. Figyeljünk a tartósan távol lévőkre, valamint az óraadói polgári szerződési formában foglalkoztatottakra is.

A 2017. évi őszi statisztikai adatszolgáltatástól kezdődően ez a tevékenység azért is kiemelkedően fontos, mert 2017-től a pedagógusokra vonatkozó statisztikai adatokat nem közvetlenül kell kitölteni, hanem a statisztikai program azokat a KIR Személyi Nyilvántartásból emeli át. Amennyiben ezekben eltérést tapasztalunk, akkor azok módosítása kizárólag úgy lehetséges, ha a KIR SzNy-ban módosítjuk az adatokat, majd azokat a "frissítés" funkció alkalmazásával emeljük át a statisztikai adatszolgáltatásba.

A tanulók esetében az érdemi ellenőrző munka hasonlóképpen oldható meg azzal a különbséggel, hogy egy közepes vagy nagyobb iskolában, óvodában szinte lehetetlen egyesével megnyitni a tanulói adatlapokat, azokat végigböngészni, szükség esetén javítani. Ezért a tanulók esetében az egyedüli célszerű megoldásnak az Excel-táblába történő exportálást követő táblázatos böngészést találom. A tanulói táblázatok esetében különös figyelmet kell fordítanunk a magántanulókra, a sajátos nevelési igényűekre, illetőleg az e tekintetben beállott változásokra. A táblázatokban az esetleges (törvényszerűen előforduló) hibák megtalálásában sokat segíthet, ha az Excel táblázatban bekapcsoljuk az „Adatok” menüben a „Szűrés” almenüt, és a megjelenő kis nyilacskákat lenyitva bejelöljük a többségi – mondjuk – „nem” válaszokkal szemben az „igen” választ adókat, így könnyedén áttekinthetjük például azt, hogy minden magántanulói státusban lévő tanulónk magántanulóként van-e bejelölve a KIR Személyi Nyilvántartásban. Azt is megtehetjük, hogy a „Szűrés” funkció helyett a „Rendezés” funkciót választjuk ki, így egymást követően rendezhetjük pl. az igen és nem válaszokat egy-egy oszlopban.

Természetesnek kell tartanunk, ha felmerül az igazgató kollégákban a lehetőség is, hogy ezt az ellenőrző áttekintést inkább az a személy végezze el, aki a KIR adatokat feltöltötte – többnyire az iskolatitkár, óvodatitkár. Az is világos azonban, hogy az adatokat rögzítő kollégánk, aki több napi munkát fektetett a több tízezer tanulói- és pedagógusadat rögzítési, módosítási és ellenőrzési munkálataiba, már nem tudja friss szemlélettel áttekinteni az adatbázist, így jó eséllyel javítatlanul maradnak a hibák.

Ha pedig a most leírtak ellenére valamelyik intézményvezető kolléga – mindezt elvégezve – mégis unatkozna, annak javaslom,  hogy foglalkozzon a KRÉTÁ-val, magam részéről ott is találok elegendő tennivalót!

 

 

A mappában található képek előnézete A feleségem virágai-2017