Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Igazgató kollégáknak

latas.jpgTisztelt Igazgató, Óvodavezető, Intézményvezető Kollégáim!

Szakértői lapom meghatározó részeként tekintek erre a menüpontra, és számos olyan vezetői, vezetési kérdéssel foglalkozom, amelyek az eltelt évek során problémát jelentettek a napi igazgatói munkámban, vagy mostanában vezető kollégáim vetették föl telefonon, e-mailben vagy éppen személyesen. Ugyanakkor szakértői lapom "Tanügyigazgatási problémák" menüjében is számos olyan problémát vetek föl, amely a napi igazgatói rutin során fölvetődik. A két mappa tartalmát nehéz különválasztani, ezért vita tárgyát képezhetné, hogy melyik bejegyzés hová került! Remélem, hasznosan forgatják majd a lapokat!

 

Cikkek

Iskolatitkár: kulcspozició az iskolában, óvodában

2017.11.02

dscf0023.jpgAz iskolatitkár, óvodatitkár és kollégiumi titkár munkakörben dolgozó kollégáink rendkívül hálásak minden számukra nyújtott segítségért. A Raabe Klett Kiadó felkérésére Sókiné Kovács Éva diplomás iskolatitkár kollégámmal százoldalas cikket írtunk az intézményi titkárok munkájának támogatására. A kötet a Raabe Klett Kiadónál várhatóan 2017 decemberében, esetleg 2018 januárjában jelenik meg. 2017. november 2-án elküldtük a cikk teljes dokumentációját a Kiadó számára. Az iskolatitkári kötet a Kiadónál a http://raabe.hu/termekkategoria/kiadvanyok/ linken hamarosan megrendelhető.

 

Nyugdíjba készülők munkaviszonyának megszüntetése az egyházi intézményekben

2017.10.11

fejvakaras.jpgAz egyházi fenntartású intézményekben dolgozó, nyugdíjba készülő munkavállalók gyakran nincsenek tisztában az öregségi nyugdíjkorhatárt elérő munkavállalók munkaviszonyának megszüntetésével kapcsolatos szabályokkal. Ezek azonban nagyon lényeges mértékben különböznek a közalkalmazottakra vonatkozó szabályoktól. Az erre vonatkozó jogszabályok alkalmazása a munkáltatóknak is gyakori problémájuk.

 

Óvodapedagógusok munkaideje

2017.10.11

Az óvmetakommunikacio.jpgodákban dolgozó pedagógustársaink számára egyre több helyen gondot jelent az, hogy a 32 óra foglalkozásokra fordítandó munkaidő felett az óvodavezető heti 4 óra további, az óvodában eltöltendő munkaidőt írhat elő. Vajon lehet-e, érdemes-e egységesen és minden hétre elrendelni e négy többletóra munkavégzést?

 

Mit csinál egy igazgató október 1-jén?

2017.09.29

excel.jpgMit csinál egy igazgató október 1-jén? Hogy ez idén éppen vasárnapra esik? Ez persze mindegy, akkor szeptember 29-én és az azt megelőző napokban... Ha nyugodtan akar aludni, akkor az októberi statisztika feltöltését megelőzően alaposan átvizsgálja a KIR Személyi Nyilvántartásban rögzített tanulói és pedagógusi adatokat. A részletek a cikkben.

 

Pótlékok 2017. szeptember 1-től

2017.08.31

mosolyogj.jpg 2017. szeptember 1-jétől - a pedagógus életpálya utolsó lépéseként - 3,5%-kal emelkednek a pedagógus illetmények. Ennek következményeként 3,5%-kal emelkedik az illetményalap is, amely maga után vonja az osztályfőnöki, munkaközösség-vezetői és a magasabb vezetői pótlékok alsó és felső határának emelkedését. Tekintsük át a különböző pótlékok alakulását!

 

A munka nélküli munkanapokról

2017.06.12

szabadsag.jpgJúnius végén és a tanévkezdést megelőzően gyakori probléma az iskolákban, hogy elfogyott már a pedagógusok szabadsága, tehát munkanapjaikat kell tölteniük az iskolában, de effektív munka hiányában ennek hatékonysága igencsak kétséges. Tekintsük át, hogyan lehet jogszerűen megoldani ezt a problémát! Két bajai kollégával egy balatoni presszóban üldögélve beszélgettünk a témáról! Az eredményt megosztom önökkel is!

 

A nyugdíjazás előtt álló közalkalmazottak felmentése

2017.04.19

alairas.jpgSok félreértés forrását képezi a nyugdíj előtt álló közalkalmazottak felmentési eljárása. Cikkünkben ismertetjük a nyugdíjazás előtt álló közalkalmazottak (pl. pedagógusok) felmentésének lehetőségeit, a sikeres felmentéshez szükséges megteendő lépéseket. Hangsúlyozzuk, hogy a cikkben leírtak nem vonatkoznak a nem közalkalmazott pedagógusokra, pl. egyházi iskolák és óvodák munkavállalóira!

 

Eseti helyettesítésnek számít-e a csoportösszevonás?

2017.04.10

-1.jpg2017. március 31-én egy kolléganő felhívott, hogy elrendelheti-e eseti helyettesítésként egyik pedagógusa számára egy másik pedagógus tanulócsoportjával történő összevonást. Arról is érdeklődött, hogy az így elrendelt óra terheli-e a napi 2, heti 6 órás limitet vagy sem. Azt kérte, azonnal válaszoljak, hogy beküldje-e a kollégát vagy sem az összevont órára. Kértem egy nap türelmét, és a következő munkanap kétszer próbáltam visszahívni: sikertelenül. Inkább megírtam, hátha elolvassa...

 

Kirándulás, táborozás díjazása

2017.03.28

szabadsag.jpgRégi probléma, hogyan kell elszámolni a pedagógusok többnapos kirándulások, erdei iskolai napok, projektoktatás, táborozás idején végzett többletmunkáját. Pedig a szabályokat teljesen világosan tartalmazza a kormányrendelet. Nem könnyű eligazodni a szövevényes előírások között, de megkíséreljük!

 

Túlmunka, túlóra, rendkívüli munkavégzés_2017

2017.02.22

boldogsag-2.jpgEz a cikk nagyon sok vitát fog kiváltani, de - amint remélem - sok bizonytalanságot is el fog oszlatni. Arról szól, hogy mikor és milyen feltételek között kell a pedagógusok számára "túlórát", óradíjat fizetni a neveléssel-oktatással lekötött időkeret feletti munkavégzésért vagy az eseti helyettesítésért, és mikor nem kell. A cikk az állami és nem állami fenntartású intézményekre vonatkozó szabályokat is ismerteti.

 

Szabadság kiadása a munkavállaló kérése szerinti időpontban

2017.02.01

szabadsag.jpgA Munka törvénykönyve előírja, hogy a dolgozó szabadságából évente hét munkanapot a munkavállaló kívánsága szerinti időpontban kell kiadni, maximum két részletben. De vonatkozik-e ez az előírás a pedagógusokra? Hogyan intézzük az ezzel kapcsolatos dolgainkat?

 

A tanév első és utolsó napjának védelme

2017.01.29

tanar-1.jpgIsmét több kérdést kaptam arra vonatkozóan, hogy át lehet-e helyezni a tanév első és utolsó napját, meg lehet-e változtatni az évközi szünetek hosszát vagy időtartamát. A hatályos jogszabályi előírások évek óta nem változtak lényegesen ebben a kérdésben. Tekintsük át együtt a 2016/17-es tanév rendjében, valamint a köznevelési törvényben a kérdésre vonatkozó szabályokat!

 

A 2017. évi pedagógus illetményemelés elé

2017.01.10

tanar-5.jpg2017. szeptember 1-jén hatályba lép(het) a pedagógus életpálya köznevelési törvényben meghatározott illetményemelésének utolsó lépcsője. De nem olyan könnyű eligazodni a 2017. szeptember 1-jén hatályos előírások között, a korábbi években érvényes szabályok pedig még nagyobb probléma elé állítják a pedagógusokat és az intézményvezetőket. Gondolkozzunk együtt a 2017. szeptember 1-jétől bevezethető differenciált illetményemelés lehetőségeiről!

 

A felmentési időre járó szabadság kiszámítása

2016.12.20

kave.jpgA közalkalmazottak felmentésekor egyre gyakoribb problémaként jelentkezik az, hogy hogyan kell kiszámítani a felmentési időre járó szabadságot. Az új Munka törvénykönyv szerint a szabadság csak a munkában töltött idő után jár, de az ezzel kapcsolatos elsietett véleményalkotás hibákhoz vezethet! Tekintsük át pontosan, példákkal azt, hogy milyen időtartamokra jár a szabadság és melyekre nem jár! Cikkünkben a közalkalmazottak mellett tárgyaljuk a Kjt. alá nem tartozó munkavállalók munkáltatói felmondásának esetét is.

 

A kötött munkaidő meghatározása az intézményben

2016.12.07

pedagogus.jpgA 2016/17-es tanévben megváltoztak a kötött munkaidő eltöltésére vonatkozó szabályok. Az elmúlt tanévben a kötött munkaidőt lényegében az intézményben kellett eltölteni, a 2016/17-es tanévtől a munkáltatónak kell szabályoznia azt, hogy a kötött munkaidő mely elemeit kötelező az intézményben eltölteni, és melyeket azon kívül. A cikk nyomtatott formában a RaabeKlett Kiadó "Ellenőrzések a közoktatásban" c. kötetében jelenik meg 2017 februárjában, a nyomtatott változat egy szabályzati mintát is fog tartalmazni a kötött munkaidő szabályozására.

 

Illetmény meghatározása nyelvvizsga hiányában

2016.11.29

penzfa.jpgHogyan kell meghatározni a nyelvvizsga hiányában diplomával nem rendelkező, határozott időre gyakornoki fokozatba sorolható pedagógus alapilletményét, illetőleg alapbérét. Tekintsük át az erről szóló jogszabályi előírásokat, számítsuk ki az alapilletmény összegét!

 

Szakértők beosztása helyettesítésre

2016.11.23

fejfajas.jpgAz Oktatási Hivatal által szakértői feladatokkal megbízott szakértő mesterpedagógus helyettesítésre történő beosztása sok vezető és szakértő kollégát foglalkoztat. Hogyan és hány órára osztható be a szakértő pedagógus helyettesítésre, kiírható-e eseti helyettesítésre a szakértői napján, ha éppen nincs szakértői feladata?

 

Intézményvezető megbízása pályázat nélkül

2016.11.06

kulcs1.jpgA köznevelési törvény előírásai szerint lehetőség van az első ciklusát befejező intézményvezetőnek pályázat kiírása nélküli második vezetői megbízására is, amennyiben ebben a fenntartó és az intézmény nevelőtestülete egyetértenek. De hogyan kell ezt az eljárást lebonyolítani? Megállapításaimat a hatályos jogszabályok előírásai alapján fogalmaztam meg.

 

A garantált illetmény pontos megállapítása

2016.10.09

kerdojel.jpgGyakori probléma a pedagógusok kinevezésekor a garantált illetmény szakszerű meghatározása, hiszen a korábban a Kjt-ben meghatározott besorolási szabályokat felváltották a köznevelési törvényben meghatározott besorolási szabályok. De a fizetési kategória (5., 12., stb.) meghatározásánál bizony továbbra is a Kjt-ben meghatározott szabályoknak van alapvető jelentőségük.

 

Az osztályfőnöki óra beszámíthatósága

2016.10.02

osztalyfonok-2.jpgA napokban egyre több hírt kapok arról, hogy az országban számos helyen felvetődött, hogy a pedagógusok neveléssel-oktatással lekötött munkaidejébe beszámítható heti két órába egyes fenntartók be kívánják számítani a megtartott osztályfőnöki órát is. Vajon szabályos-e ez az eljárás? Szó sem lehet róla!

 

1 | 2 | 3 | 4

Következő »