Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Prezentáció a portfólió bemutatására a záróvizsgán

2012.06.13

 

Javaslatok a portfólió-védéshez szükséges prezentáció készítéséhez
az Eszterházy Károly Főiskola pedagógus-továbbképzésben részt vevő hallgatói számára
 
 
A prezentáció célja a hallgató záróvizsgájának részét képező portfólió bemutatása a záróvizsga-bizottság számára, ezt a fő célt mindenkor szem előtt kell tartani.
 
A prezentáció jellemzői a következők legyenek:
  • a diák száma ne haladja meg a 15-öt
  • a prezentáció bemutatására szánható idő 10 perc (nem több és nem kevesebb)
  • a prezentációnak legyen egy címdiája
  • a címdiát egyoldalas tartalomjegyzék kövesse, amely a portfólió elemeit, esetleg azok fontosabb fejezeteit ismertesse
  • minden portfólió-elemről készüljön legalább egy, inkább két diakocka
  • a diákon kerülni kell a túlzott részletességet, az adatsorokat, hiszen a fő cél a portfólió áttekintése, leglényegesebb elemeinek bemutatása
  • a diákra számozást kell tenni, hogy követhető és hivatkozható legyen
  • korszerű, szép diatípusokat kell alkalmazni, kerülni kell a szakállas dizájnt
  • alkalmazzunk néhány dián kis ábrákat, esetleg néhány fotót, de ne vigyük túlzásba
 
Tanácsos elkerülni az alábbi tipikus hibákat:
  • az előző felsorolástól eltérő jellemzők
  • a bemutató háttere sötét (ez egy laptopon kiválónak látszik, de kivetítve nem kellemes)
  • kerüljük a háttérként alkalmazott fotókat, mert a szöveg nem olvasható rajtuk
  • legalább 26-os betűméretet kell alkalmazni, tilos túl sok szöveget elhelyezni
  • ne kelljen külön klikkelni az egyes sorok megjelenéséhez, mert akadályozza az esetlegesen szükséges gyors lapozást a diák között, másként egy-egy oldal egy kattintásra jelenjen meg, legföljebb egymást követően írja ki a sorokat
  • kerülni kell a pattogó betűket és egyéb feltűnő hatásokat, ezek nem záróvizsgára valók
  • semmiképpen ne olvassuk föl a dián lévő szöveget, tételezzük föl, hogy a záróvizsga-bizottság tagjai is tudnak olvasni, képesek áttekinteni a szöveget
  • kerüljük a túlzott részletességet, a saját munkahelyünk jellegzetességeinek, problémáinak részletekbe menő bemutatását
  • a cím mindig legalább akkora betűtípussal szerepeljen, minta a szöveg, a cím után sohase legyen pont
  • át kell állítani a számítógépet úgy, hogy a pont után szereplő szót ne javítsa automatikusan nagybetűsre, mert ilyen hibáink lesznek, mint 2012. Január 1. vagy 1992. évi LXXIX. Törvény (a nagybetűs J és T helytelen)
  • „Az iskola mint szervezet” típusú címeknél ne kövessük el azt a nyelvi hibát, hogy fölösleges vesszőt használunk (hibásan: „Az iskola, mint szervezet”)
  • a prezentáció bemutatása ne legyünk bőbeszédűek, de beszéljünk folyamatosan
 
 
A vizsgázó hallgató mutasson elfogadható jártasságot a technika kezelésében:
  • képes legyen a laptopra önállóan föltenni a prezentációját
  • a hallgatók a vizsga előtt hozzanak létre egy mappát a számítógépen, és mindannyian ebben helyezzék el a prezentációjukat (lehetséges egy pendrive-on is)
  • a vizsgázó ne hajlongjon az egérhez, hanem vegye kézbe azt, vagy a laptop nyíl-billentyűire helyezze a kezét, és így vezérelje a prezentációt
  • a hallgató képes legyen az előző diára visszalépni (back space, vissza nyíl billentyű)
  • a hallgató képes legyen egy tetszőleges diát megtalálni, és azt vetíteni
  • a hallgató legyen tisztában azzal, hogy a betöltött prezentációt az F5 billentyűvel indíthatja el
 
 
Kazincbarcika, 2012. június 13.
 
 
Petróczi Gábor
oktató, közoktatási szakértő

 

 

A mappában található képek előnézete Eszterházy-2012

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.