Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Digitális osztálykirándulás szervezése felhőinformatikai eszközökkel

2017.11.06

Osztálykirándulás szervezése felhőinformatikai eszközökkel

Mi pedagógusok, akik többségében az X vagy Y generáció tagjai vagyunk, jellemzően a Z generációs tanítványaink, diákjaink számára szervezünk osztálykirándulásokat és más iskolán kívüli programokat. És – ahogyan jártamban-keltemben tapasztalom – nem is rosszakat. De vajon hogyan történik maga a kirándulás szervezése? Cikkünk arról szól, hogy milyen digitális módszerekkel lehet a XXI. században kirándulást szervezni a mindennapjaikat a digitális technikával élő tanítványaink számára.

A pedagógusok azért szerveznek osztálykirándulásokat (most ide értve a nem kifejezetten osztálykirándulás jellegű, de tanulócsoportok számára szervezett egy vagy több napos utazásokat és más természetű, mobilitást igénylő programokat), hogy diákjaik számára megmutassanak valami újat a világból, majd a kirándulás szervezésének, lebonyolításának és utólagos értékelésének alkalmával formálják az osztályközösséget. Meglepő újdonságként szolgálhat tanítványainknak az, ha a kirándulást szervező pedagógusok a kirándulás előkészítését nem a hagyományos papír alapú eszközökkel, hanem a diákok számára oly kézenfekvő digitális eszközökkel végzik. A tanulók többsége ugyan jártas a digitális anyagok olvasásában, de elkészítésükben, valamint a mindennapokban jelentkező feladatok előkészítése, megtervezése és lebonyolítása során már jóval kisebb hatékonysággal használják a digitális eszköztárat. Z generációs tanítványaink azonban már a digitális kor szülöttei, így teljes mértékben új tanulási és információszerzési szokásaik vannak. Okostelefonjukat pedig nem is elsősorban telefonálásra, hanem kapcsolattartásra, dokumentumok közös használatára és megosztására és más digitális anyagok olvasására használják. Így a tanítványaink számára szervezendő osztálykirándulás tervei, adatai, utazási időpontjai és térképei is okostelefonjukon állhat rendelkezésükre – ha ehhez mi, pedagógusok is partnerek vagyunk!

Megelőzendő, hogy olvasóink többsége most abbahagyja a cikk olvasását azzal az érveléssel, hogy „én nem vagyok a digitális kultúrában eléggé jártas valaki”, bemutatjuk azt, hogy melyek azok a felhasználói szintű jártasságok, amelyek megléte elegendő a cikkben szereplő digitális tervezési és szervezési módszerek alkalmazásához.

  • Szokott ön szövegszerkesztővel rövid kirándulási tervet vagy elszámolást készíteni?
  • Alkalmazta már néhányszor egy ön számára ismeretlen hely megkeresésekor, azt az eljárást, hogy a címet beírja a Google keresőjébe, és megtekinti a keresett hely térképét?
  • Meg tudja ön nézni a vonat menetrendjét elektronikus felületen (www.elvira.hu)?
  • Tud ön a Facebook portálon egy fotót vagy egy írott anyagot másokkal megosztani?

Ha a válaszokból legalább két „igen” volt, akkor az a feladat vár még önre a cikk további olvasása előtt, hogy próbálja ki a még nem alkalmazott két további módszert! Meglátja, könnyedén menni fog!

Cikkünk azonban nem digitális tanulmány, hanem egy részben általam 2017-ben szervezett háromnapos osztálykirándulás digitálisan olvasható, a tanulók mobiltelefonjáról elérhető konkrét terveit tartalmazza. Lássunk hát neki!

A kirándulás egyik első lépése az osztály utazásának és szállásának megtervezése, a költségek egyáltalán nem elhanyagolható szempontjának figyelembe vételével. Az első digitális teendő tehát a szálláshelyeket és az utazási adatokat rögzítő Word dokumentum elkészítése és a tanulókkal történő megosztása. Nézzük először – példánkban – a vonattal történő utazás előkészítését a MÁV-Start www.elvira.hu elektronikus menetrendjének felhasználásával, majd az interneten található számos megfelelő kategóriájú szállás megkeresésének és közzétételének dokumentumát! A példaként bemutatott kirándulás első napját és a második nap felét Budapesten töltjük el, a második nap délutánját és a harmadik napot pedig a Balaton partján, Zamárdiban.

Mivel cikkünk több képet, térképet tartalmaz, a cikk teljes változatát (az eddig közöltnél többször nagyobb terjedelemben) pdf-formátumban itt töltheti le:

A cikk teljes szövege képekkel, térképekkel

Cikkem a Raabe Klett Kiadónál 2017 novemberében jelent meg a Digitális kommunikáció a 21. századi iskolában c. kötet fejezeteként, a teljes kötet itt érhető el és rendelhető meg:

http://raabe.hu/termek/digitalis-kommunikacio-a-21-szazadi-iskolaban/

 

A mappában található képek előnézete Digitális osztálykirándulás